Konsekwencje zerwania układu ratalnego
Przedsiębiorca spłaca zaległości wobec ZUS w formie układu ratalnego. Czy w razie zapłaty raty w mniejszej wysokości niż wynika to z umowy, ZUS rozwiąże układ ratalny?
Umowa nie przestanie obowiązywać, pod warunkiem że łączna kwota niedopłaty z tytułu rat nie przekroczy 5% zadłużenia objętego umową.
Umowa o rozłożenie zaległości na raty zawierana jest w formie pisemnej, a jednym ze zobowiązań, które deklaruje przedsiębiorca jest opłacanie rat wynikających z harmonogramu spłaty w terminie i w pełnej wysokości. Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca nadal prowadzi działalność gospodarczą, wymagane jest również opłacanie w terminie i w pełnej wysokości składek bieżących. Jeśli przedsiębiorca nie będzie wywiązywał się z tych zobowiązań, ZUS może rozwiązać umowę. Opóźnienie lub zapłata rat w niepełnej wysokości nie oznacza jednak automatycznego rozwiązania umowy.
Jak wynika z ulotki ZUS pt. "Układ ratalny dla przedsiębiorców opłacających składki za zatrudnionych pracowników", umowa o rozłożenie zaległości na raty przestanie obowiązywać, jeśli:
- składki bieżące nie zostaną opłacone lub zostaną opłacone w niepełnej wysokości, a różnica składek wynikająca z tego tytułu przekracza kwotę odpowiadającą wysokości kosztów upomnienia i nie zostanie ona uregulowana w ciągu 14 dni od terminu płatności,
- składki bieżące zostaną opłacone w pełnej wysokości, z należnymi odsetkami, ale po terminie dłuższym niż 14 dni od dnia ich wymagalności,
- nie opłacono dwóch rat, których termin płatności minął (rata to należności do spłaty przypadające do zapłaty w jednym terminie, na wszystkie fundusze łącznie),
- opłacono raty, ale w zaniżonej wysokości, a niedopłata z tego tytułu przekroczyła 5% zadłużenia objętego układem ratalnym (należność główna, odsetki i opłata prolongacyjna łącznie),
- w terminie płatności ostatniej raty nie zostały opłacone należności objęte umową,
- ujawniono nowe okoliczności, z których wynika, że przedsiębiorca celowo wprowadził ZUS w błąd, a jego zamiarem nie była spłata należności, ale uniknięcie prowadzenia postępowania egzekucyjnego,
- przedsiębiorca złożył pisemne oświadczenie o rezygnacji z umowy,
- Komisja Europejska wydała decyzję o nakazie zwrotu pomocy publicznej.
Jakie są konsekwencje w przypadku rozwiązania przez organ rentowy umowy o układ ratalny?
Rozwiązanie przez ZUS umowy o układ ratalny sprawia, że należności w niej zawarte stają się natychmiast wymagalne, a odsetki za zwłokę liczone są do dnia zapłaty włącznie. Jeśli zaległości były objęte postępowaniem egzekucyjnym, to zostanie ono przez ZUS niezwłocznie wznowione. Płatnik może jednak wystąpić z wnioskiem o utrzymanie w mocy rozwiązanej umowy. Składa się go przed wystąpieniem okoliczności powodujących wygaśnięcie umowy lub w terminie 7 dni od otrzymania z ZUS zawiadomienia o rozwiązaniu umowy.
Aby umowa została utrzymana w mocy, konieczne jest opłacenie należności wynikających z nieopłaconych rat i składek bieżących wraz z należnymi odsetkami.
Zdarzenia powodujące rozwiązanie układu ratalnego to m.in.:
|
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SkladkaZUS.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|