Jedno czy kilka państw docelowych?
Podróż służbowa ma na celu wykonanie skonkretyzowanego zadania służbowego. W typowym przypadku miejsce docelowe zagranicznej podróży służbowej będzie konkretnym adresem, a po wykonaniu zleconego zadania w tej miejscowości pracownik rozpocznie drogę powrotną do kraju. Od tej zasady w praktyce występują odstępstwa, gdyż niejednokrotnie zdarza się, że przy okazji wykonywania konkretnego zadania służbowego pracownik otrzymuje misje poboczne, które ma do zrealizowania niejako po drodze. Takie przypadki są najbardziej jaskrawe u kierowców, którzy przeważnie transportują towar do kilku klientów, rozładowując go i podejmując dodatkowe przesyłki po trasie - lub odpowiednio obsługując ruch pasażerski. Jeśli takie zadanie wymaga dokonywania załadunków i rozładunków (lub przewiezienia pasażerów pomiędzy określonymi punktami), istnieją podstawy do wskazania kilku państw docelowych podróży. Podobny przypadek może jednak wystąpić niezależnie od umówionego rodzaju pracy.
Przykład |
Wykładowca akademicki został oddelegowany na konferencję naukową w Turcji, na której miał zaprezentować ostatnie osiągnięcia uczelni w dziedzinie archeologii. Korzystając z okazji przyłączył się na kilka dni - w charakterze eksperta, do wykopalisk prowadzonych w okolicach Mosulu, na co pracodawca wyraził zgodę. W takim przypadku istnieje możliwość podziału podróży zagranicznej na dwie części, rozliczając odrębnie etap turecki i iracki.
Problem w tym, że przepisy nie rozstrzygają jak należy określić moment zakończenia etapu podróży zagranicznej do pierwszego państwa docelowego i rozpoczęcia podróży do kolejnego państwa docelowego. Możliwe jest kilka wariantów, gdyż pracodawca może przyjąć, że początkiem podróży do kolejnego państwa jest:
- moment zakończenia realizacji zadania w pierwszym państwie docelowym,
- moment opuszczenia terytorium pierwszego państwa docelowego,
- moment wjazdu na terytorium drugiego państwa docelowego - jeśli nie graniczy ono z pierwszym, bądź
- chwila podjęcia zadania służbowego w drugim państwie docelowym.
Słuszności każdej z tych wersji można bronić, a skoro nie wpływa to na łączny czas trwania zagranicznej podróży służbowej, a jedynie na proporcję czasową jej poszczególnych odcinków, stosowana praktyka pozornie nie ma większego znaczenia. W istocie jednak może prowadzić do nieprawidłowego zwrotu kosztów - z uwagi na różnice w wysokości świadczeń z tytułu podróży służbowej w poszczególnych państwach skracanie lub wydłużanie poszczególnych etapów podróży może wpłynąć na wysokość należnych diet.
Przykład |
Pracodawca oddelegował 2 pracowników w podróż służbową wyznaczając 2 państwa docelowe: Litwę i Łotwę. W Wilnie pracownicy mieli odebrać od producenta części niezbędne do naprawy uszkodzonej maszyny, znajdującej się u klienta w Rydze. Pracownicy wyjechali z Krakowa o 700, natomiast o 1600 przekroczyli granicę, a w Wilnie byli o 1800. Po skorzystaniu z noclegu dokonali odbioru i załadunku części i o 1000 wyruszyli w trasę na Łotwę. Granicę państw przekroczyli o 1400, aby dotrzeć do Rygi o 1630. Tego dnia nie zdążyli rozpocząć serwisu, więc do naprawy przystąpili o 700 trzeciego dnia podróży. Zadanie w drugim państwie zakończyli o 1500 i jeszcze tego samego dnia wyruszyli w podróż powrotną do Polski. Z noclegu skorzystali na terenie Litwy, aby 4 dnia podróży o 1200 przekroczyć polską granicę, a o 1700 dotrzeć do Krakowa.
W zależności od przyjętych zasad określania momentu zakończenia realizacji zadania w pierwszym państwie docelowym podróż na Litwę może trwać 18 godzin - licząc do momentu opuszczenia siedziby producenta części zamiennych, 22 godziny - licząc do momentu przekroczenia granicy, lub nawet 39 godzin - gdyby liczyć ją do momentu rozpoczęcia zadania w Rydze. To przekłada się na długość odcinka podróży na Łotwę, który może w tym układzie wynieść od 29 godzin, poprzez 46 godzin aż do 50 godzin - gdyby podróż na Łotwę liczyć od momentu zakończenia realizacji zadania na Litwie.
Z uwagi na odmienne kwoty diet (39 euro na Litwie i 57 euro na Łotwie) może się to przełożyć na znaczne różnice. W zależności od przyjętego sposobu pracownik ma prawo do 1 (18 i 22 godz.) lub 2 (39 godz.) diet Litewskich i odpowiednio 2 i 1/3, 2 lub 1 i 1/3 diety Łotewskiej. W skrajnych przypadkach oznacza to, że za tą samą podróż pracownik może otrzymać 172 euro (39 euro + 133 euro) lub 154 euro (78 euro + 76 euro).
18 euro różnicy w dietach wyszło przy podróży zagranicznej trwającej 2 doby i 20 godzin, więc przy dłuższych wyjazdach służbowych te różnice mogłyby wyjść znacznie wyższe. Z uwagi na to wskazanym jest, aby pracodawca przyjął na potrzeby zakładu jednolite zasady określania momentu zmiany państwa docelowego podróży służbowej i stosował je jednakowo wobec wszystkich pracowników.
Wyznaczanie kilku państw docelowych nie zyskało dużej popularności, gdyż komplikuje zasady naliczania diet i rozliczania poszczególnych etapów podróży służbowej. Najbardziej oczywisty odbiorca tych przepisów - czyli firmy z branży transportowej rozwiązały ten problem w inny sposób. Większość z nich wprowadziła do tej pory - w wewnętrznych przepisach płacowych lub w treści umów o pracę - jednolitą stawkę diety dla wszystkich państw, do których kierowcy wykonują przewóz. Tym samym dzielenie podróży na etapy traci sens - z powodzeniem można ją traktować jako jedną całość i rozliczyć zgodnie z obowiązującą w danej firmie stawką. W efekcie wskazywanie kilku państw docelowych podróży występuje głównie u pracodawców będących państwowymi lub samorządowymi jednostkami sfery budżetowej. W ich przypadku wykazanie kilku państw docelowych może obniżyć koszty podróży - przyczyniając się do realizacji zasady racjonalnego gospodarowania środkami publicznymi.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieDelegacji.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|