Podróż zagraniczna
Moment rozpoczęcia i zakończenia podróży krajowej jest uzależniony od decyzji pracodawcy. Może on wymagać rozpoczęcia lub zakończenia takiej podróży w miejscu pracy bądź siedzibie firmy, lub zgodzić się na to aby miejscowością rozpoczęcia i zakończenia podróży było miejsce zamieszkania pracownika.
Inaczej przedstawia się kwestia podróży zagranicznych, gdyż moment rozpoczęcia takiego wyjazdu zależy głównie od wybranego środka transportu. Pracodawca ingeruje więc w czas trwania takiej podróży pośrednio, określając środek transportu właściwy do jej odbycia (§ 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie podróży). Jeśli zdecyduje on o odbyciu podróży służbowej zagranicznej drogą lądową, rozpocznie się ona w momencie przekroczenia granicy państwowej w drodze za granicę i będzie trwała nieprzerwanie do momentu przekroczenia polskiej granicy w drodze powrotnej. Ten sposób określenia czasu trwania podróży zagranicznej znajdzie zastosowanie w każdym przypadku, gdy pracownik odbywa ją prywatnym lub służbowym samochodem, motocyklem, motorowerem lub środkami lądowej komunikacji zbiorowej, czyli autokarem lub pociągiem.
Przykład |
Pracownik produkcji został wysłany w podróż służbową do klienta w Barcelonie celem dokonania oceny zużycia wewnętrznych elementów maszyny i przygotowania planu jej remontu. Z uwagi na ilość niezbędnych narzędzi i sprzętu diagnostycznego pracownik odbywał podróż autem dostawczym o dopuszczalnej masie całkowitej 3 ton.
Z siedziby firmy w Poznaniu wyjechał w poniedziałek o 830, a o 1030 przekroczył granicę z Niemcami. Tego samego dnia dotarł do granicy z Francją, ale z uwagi na późną porę postanowił przed jej przekroczeniem skorzystać z odpoczynku. Do Barcelony dotarł we wtorek po południu, więc faktyczne czynności związane z analizą stopnia degradacji maszyny podjął w środę rano. Tego dnia po południu ruszył w drogę powrotną, a skorzystawszy z noclegu we Francji przekroczył polską granicę w czwartek o 1800, aby do firmy dotrzeć około 2000.
Podróż zagraniczna trwała od 1030 w poniedziałek do 1800 w czwartek, czyli 3 doby i 7,5 godziny. Przed etapem zagranicznym oraz bezpośrednio po jego zakończeniu występują dwa odcinki podróży krajowej - każdy w wymiarze 2 godzin. Z uwagi na tą długość żaden z nich nie będzie rodził prawa do świadczeń po stronie pracownika.
Inaczej należy liczyć czas trwania podróży zagranicznej w przypadku, gdy jest ona odbywana drogą lotniczą. W takiej sytuacji odcinkiem zagranicznym jest czas od chwili startu samolotu w drodze za granicę z ostatniego lotniska w kraju, do chwili pierwszego lądowania na lotnisku w kraju w drodze powrotnej po zakończeniu. Może to powodować pewne wątpliwości w przypadku międzylądowań itp.
Przykład |
Dyrektor ds. marketingu firmy z udziałem zagranicznym został wezwany do centrali w Szwajcarii na naradę w ramach grupy. Pracuje w Gdańsku, a decyzją pracodawcy w podróż udał się drogą lotniczą, wyruszając z lotniska w tym mieście we wtorek o 1000. Samolot miał międzylądowanie w Warszawie o 1100, a z niego udał się wprost na lotnisko w Genewie.
W takim przypadku podróż zagraniczna rozpoczyna się w momencie opuszczenia warszawskiego lotniska - ostatniego w Polsce w drodze za granicę. Jeśli w drodze powrotnej samolot również będzie miał międzylądowanie w Polsce zanim dotrze do Gdańska, końcem podróży zagranicznej będzie pierwsze lądowanie na polskim lotnisku.
Podróż służbowa może być także odbywana drogą morską - statkiem lub promem. W takim przypadku obowiązują zasady podobne do podróży lotniczych, gdyż początkiem etapu zagranicznego będzie wyjście statku lub promu z ostatniego portu polskiego w drodze za granicę. Analogicznie końcem podróży będzie wejście do pierwszego polskiego portu również, gdy pracownik kontynuuje podróż drogą morską.
Przykład |
Sprzedawca zatrudniony w Szczecinie został oddelegowany wraz z kilkoma pracownikami na targi w Oslo. Podróż służbową odbywał drogą morską - wyruszył ze Szczecina o 1200, a po 4 godzinach dotarł do portu w Gdyni, skąd prom ruszył prosto do Norwegii.
Podróż zagraniczna rozpocznie się dopiero o 1600, gdyż godziny między 1200 a 1600 podlegają zaliczeniu do odcinka podróży krajowej. Tą samą zasadę należy zastosować ustalając moment zakończenia podróży zagranicznej w drodze powrotnej do kraju.
Pewien problem z ustaleniem momentu rozpoczęcia i zakończenia podróży może wystąpić w przypadku wyjazdów kombinowanych, odbywanych kilkoma środkami transportu. W takim przypadku najbezpieczniej będzie stosować zasady właściwe dla danego środka transportu, którym pracownik odpowiednio rozpoczyna i kończy podróż zagraniczną.
Przykład |
Kierowca otrzymał polecenie udania się do miejsca postoju pojazdu ciężarowego w Austrii drogą lotniczą. Na miejscu podmienił drugiego kierowcę i rozpoczął wykonywanie zadania przewozowego, a po jego wykonaniu odbył drogę powrotną do Polski zestawem, który miał przejść przegląd w bazie pracodawcy.
Jako moment rozpoczęcia zagranicznej podróży służbowej należy przyjąć start samolotu z ostatniego lotniska w Polsce. Odbywanie podróży powrotnej do kraju pojazdem ciężarowym powoduje, że podróż zagraniczna kończy się w momencie przekroczenia granicy Polski w drodze do bazy transportowej pracodawcy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieDelegacji.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|