Zakres przedmiotowy regulaminu wynagradzania
Regulacja problematyki wynagrodzenia za pracę oraz wypłacania innych świadczeń związanych z pracą jest dokonywana za pomocą źródeł prawa o różnej randze i zakresie zastosowania. Samo pojęcie "wynagrodzenie" nie jest zdefiniowane przepisami prawa pracy. W doktrynie przyjmuje się, że "wynagrodzenie za pracę" jest to obowiązkowe świadczenie pracodawcy ze stosunku pracy na rzecz pracownika, mające charakter roszczeniowy i stanowiące ekwiwalent za wykonaną pracę.
Według art. 771 K.p., warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą ustalają układy zbiorowe pracy. Natomiast w myśl art. 772 § 1 K.p., pracodawca zatrudniający co najmniej 50 pracowników, nieobjętych układem zbiorowym pracy, ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania. W hierarchii źródeł prawa regulamin ten zajmuje taką samą pozycję co regulamin pracy.
Pracodawca przystępujący do opracowania regulaminu wynagradzania powinien kierować się zasadą zawartą w art. 13 K.p., przyznającą pracownikom prawo do godziwego wynagrodzenia za pracę.
Ważne: Warunki realizacji prawa do godziwego wynagrodzenia regulują przepisy prawa pracy oraz polityka państwa w dziedzinie płac, w szczególności poprzez ustalanie minimalnego wynagrodzenia za pracę. |
Zasadę tę skonkretyzowano w art. 78 K.p. W myśl tego przepisu, wynagrodzenie za pracę powinno być tak ustalone, aby odpowiadało w szczególności rodzajowi wykonywanej pracy i kwalifikacjom wymaganym przy jej wykonywaniu, a także uwzględniało ilość i jakość świadczonej pracy.
Kryteriami różnicującymi wysokość wynagrodzenia są:
- rodzaj pracy (dokonując oceny pracy bierze się pod uwagę jej złożoność, ciężkość i ponoszoną odpowiedzialność),
- kwalifikacje pracownika wykonującego daną pracę (ten element różnicowania obejmuje nie tylko formalne wykształcenie, ale również predyspozycje psychiczne i fizyczne osoby zatrudnionej),
- jakość oraz ilość wykonanej pracy.
Ilość wykonanej pracy bywa mierzona różnymi metodami. Najczęściej spotykanymi w praktyce są metoda czasowa i metoda wynikowa.
Czasowa metoda pomiaru pracy jest stosowana tam, gdzie wynik pracy nie jest jednoznacznie wymierny. Mierzy się zatem czas wykonywania pracy, stosując wynagradzanie: za godzinę, za dzień, tydzień albo miesiąc.
Metody wynikowe to przede wszystkim prowizja i akord, w których wynagrodzenie pracownika zależy bezpośrednio od wykonanej pracy (w ujęciu wartościowym albo ilościowym).
W celu określenia wynagrodzenia za pracę w regulaminie wynagradzania, należy ustalić wysokość oraz zasady przyznawania pracownikom stawek wynagrodzenia za pracę określonego rodzaju lub na określonym stanowisku, a także innych (dodatkowych) składników wynagrodzenia, jeśli zostały przewidziane z tytułu wykonania określonej pracy.
W treści regulaminu powinny zostać określone szczegółowe warunki wynagradzania obowiązujące u danego pracodawcy, w tym postanowienia określające formy wynagradzania oraz poszczególne jego składniki, ich wysokość, a także zasady wypłaty. Najczęściej w regulaminach umieszczone są postanowienia dotyczące wynagrodzenia zasadniczego (podstawowego) oraz składników uzupełniających takich jak dodatki, premie i prowizje. Wynagrodzenie zasadnicze stanowi bazę dla naliczania wynagrodzenia za czas przestoju (art. 81 § 1 K.p.) i dodatku za pracę w godzinach nadliczbowych (art. 1511 § 3 K.p.). Jako podstawę obliczania tych składników przyjmuje się wynagrodzenie pracownika wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego stawką godzinową lub miesięczną, a jeżeli taki składnik wynagrodzenia nie został wyodrębniony przy określaniu warunków wynagrodzenia - 60% wynagrodzenia.
W omawianym akcie prawa zakładowego można ponadto uregulować zasady wypłacania pracownikom dodatków np. funkcyjnych, stażowych, za pracę nadliczbową, za warunki szkodliwe oraz składników wypłacanych w dłuższych odcinkach czasowych, jak np. premii kwartalnych albo nagród jubileuszowych. Tworząc regulamin można w nim ustalić jeszcze inne świadczenia związane z pracą oraz zasady ich przyznawania. Nie ma przeszkód, aby znalazły się w nim unormowania dotyczące terminu, miejsca, czasu i częstotliwości wypłaty wynagrodzeń, mimo że określa je również regulamin pracy.
Z punktu widzenia RODO (patrz dział I opracowania) należy zwrócić uwagę na to, że przyznanie i wypłata poszczególnych składników wynagrodzenia oraz świadczeń związanych ze stosunkiem pracy wiąże się niekiedy z przekazaniem przez pracownika konkretnych danych potwierdzających spełnienie warunków ich otrzymania. Ochronę tych danych oraz realizację prawa dostępu do nich, żądania sprostowania lub usunięcia (bycia zapomnianym) danych albo ograniczenia ich przetwarzania, przenoszenia danych do innego administratora (otrzymanych w ustrukturyzowanym formacie np. w pliku pdf), sprzeciwu wobec przetwarzania danych oraz wycofania zgody (jeśli była udzielona) w dowolnym momencie należy zapewnić postanowieniem regulaminowym.
Ważne: Postanowienia regulaminu wynagradzania nie mogą być mniej korzystne dla pracowników niż postanowienia innych przepisów prawa pracy. |
Z brzmienia art. 772 § 3 K.p. należy wywodzić, że regulaminy wynagradzania obowiązujące w dużych zakładach pracy traktowane są jako akty przejściowe. Stanowi on bowiem, że obowiązują one do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Z chwilą wejścia w życie układu zbiorowego pracy unormowania płacowe zawarte w regulaminie wynagradzania z mocy prawa zostają zastąpione regulacjami tego układu.
Pracodawcy zatrudniający mniej niż 50 osób mogą warunki wynagradzania ustalać indywidualnie z poszczególnymi pracownikami w treści zawartych z nimi umów o pracę. Mogą też opracować i stosować regulamin wynagradzania. Dodajmy, że warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla pracowników zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej, jeżeli nie są oni objęci układem zbiorowym pracy, określa w drodze rozporządzenia - w zakresie niezastrzeżonym w innych ustawach do właściwości innych organów - minister właściwy do spraw pracy na wniosek właściwego ministra.
Do regulaminu wynagradzania stosuje się odpowiednio niektóre przepisy dotyczące układów zbiorowych pracy. Cytujemy je poniżej.
Lp. | Przepis K.p. | Przepisy układowe mające odpowiednie zastosowanie do regulaminów wynagradzania |
1 | 2 | 3 |
1. | Art. 239 § 3 | Nie określa się w drodze regulaminu zasad wynagradzania dla członków korpusu służby cywilnej, pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania, pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w: urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego, sędziów, asesorów sądowych i prokuratorów. |
2. | Art. 24112 § 2 | Pracodawca jest obowiązany: zawiadomić pracowników o wejściu regulaminu w życie oraz o wprowadzonych zmianach, a także o jego wypowiedzeniu i rozwiązaniu. Ma też obowiązek dostarczyć zakładowej organizacji związkowej niezbędną liczbę egzemplarzy regulaminu. Na żądanie pracownika powinien udostępnić do wglądu tekst regulaminu i wyjaśnić jego treść. |
3. | Art. 24113 | Korzystniejsze postanowienia regulaminu, z dniem jego wejścia w życie, zastępują z mocy prawa wynikające z dotychczasowych przepisów prawa pracy warunki umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Postanowienia mniej korzystne dla pracowników wprowadza się w drodze wypowiedzenia pracownikom dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy. Przy wypowiedzeniu dotychczasowych warunków umowy o pracę lub innego aktu stanowiącego podstawę nawiązania stosunku pracy nie mają zastosowania przepisy ograniczające dopuszczalność wypowiadania warunków takiej umowy lub aktu. |
4. | Art. 24126 § 2 | Regulamin nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy w rozumieniu art. 128 § 2 pkt 2 K.p. oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|