vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Układy zbiorowe i regulaminy stosowane w zakładach pracy - Dodatek nr 14 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 14 (464) z dnia 10.07.2018

Wpływ RODO na zakładowe przepisy z zakresu prawa pracy

Od 25 maja 2018 r. w naszym kraju obowiązują przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE... (Dz. Urz. UE L 119/1 z 4.5.2016), zwanego RODO. Ich uszczegółowienia dokonano ustawą z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (Dz. U. poz. 1000). Dostosowanie porządku krajowego do postanowień tych aktów nastąpi natomiast na podstawie przepisów projektowanej (obecnie w fazie legislacyjnej) ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem stosowania rozporządzenia 2016/679.

RODO wymusza pewne zmiany w przepisach wewnątrzzakładowych uwzględniające reguły ochronne określone w art. 5 tego aktu prawnego. Przepis ten zobowiązuje każdego pracodawcę, jako administratora danych (osobę fizyczną, prawną, podmiot publiczny, inne jednostki i podmioty ustalające cele i sposoby przetwarzania danych osobowych), do przetwarzania danych osobowych w myśl następujących zasad:

  • zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości - dopuszczono przetwarzanie danych uzyskanych na podstawie dobrowolnej zgody osoby, której dotyczą lub na innej uzasadnionej podstawie przewidzianej prawem; pracownik musi wiedzieć kto, w jakim celu i na jakiej podstawie prawnej zbiera i przetwarza jego dane osobowe, a informację na ten temat powinien otrzymać (i mieć do niej łatwy dostęp) w prostym i przystępnym języku (motywy 39-47, 58 i 60 preambuły RODO),
     
  • ograniczenia co do celu - dane są zbierane w konkretnych, wyraźnych i prawnie uzasadnionych celach, wynikających ze stosunków pracy oraz obowiązków podatkowo-składkowych i innych przepisów, o których pracodawca informuje pracowników w momencie zbierania danych (motywy 39, 50 i 61 preambuły oraz art. 13-14 RODO),
     
  • minimalizacji danych - gromadzone są wyłącznie te dane osobowe, które są niezbędne do wyznaczonych celów (motyw 39 preambuły RODO),
     
  • prawidłowości - zgromadzone dane mają być prawidłowe (uaktualniane), a nieprawidłowe - niezwłocznie prostowane lub usuwane (motywy 39 i 65 preambuły oraz art. 16-17 RODO),
     
  • ograniczenia przechowywania - okres przechowywania danych ma być zredukowany do minimum, adekwatnego do celu ich przetwarzania, zgodnie z przepisami o archiwizacji dokumentacji pracowniczej,
     
  • integralności i poufności - zapewnienie danym osób zatrudnionych bezpieczeństwa, ochrony przed niedozwolonym i niezgodnym z prawem przetwarzaniem, utratą, zniszczeniem lub uszkodzeniem, przy użyciu odpowiednich środków technicznych i organizacyjnych - dostęp do danych mogą mieć tylko osoby upoważnione, które są zobowiązane do zachowania tajemnicy (motyw 39 preambuły oraz art. 9 ust. 3art. 29 RODO),
     
  • rozliczalności - możliwość wykazania, że przedstawione wyżej zasady są przestrzegane (art. 5 ust. 2 RODO).

Podstawową kwestią do wprowadzenia we wszystkich regulacjach wewnętrznych jest rozszerzenie katalogu obowiązków pracodawcy o postępowanie w zakresie ochrony danych osobowych pracowników zgodnie z zasadami RODO i przepisami krajowymi oraz polityką bezpieczeństwa i innymi przepisami wewnątrzzakładowymi. Dotyczy to zwłaszcza układu zbiorowego pracy, regulaminu pracy i regulaminu wynagradzania, a gdy pracodawca nie podlega obowiązkowi posiadania żadnego z nich - przepisów wewnątrzzakładowych, które posiada. W tych dwóch pierwszych dokumentach taki sam punkt powinien być umieszczony na liście podstawowych obowiązków pracownika. Ma to szczególne znaczenie w odniesieniu do osób na etatach, które przetwarzają dane innych pracowników tej samej firmy, współpracowników, kooperantów oraz jej klientów. Za naruszenie przez nich regulacji chroniących dane osobowe, pracodawcy grozi bowiem kara finansowa przewidziana w art. 83 RODO.

Uwaga: RODO rozszerzyło zakres informacji w kwestii ochrony danych osobowych, jakie pracodawca musi przekazywać kandydatowi do pracy i pracownikowi. Stąd konieczna jest zmiana dotychczasowych klauzul informacyjnych. Co istotne, nie podano formy informowania zainteresowanych, a zatem stosowną klauzulę można włączyć do układu zbiorowego bądź regulaminu pracy. Nie ma jednak takiego obowiązku.

Istotne rozszerzenie postanowień regulaminowych dotyczy ponadto regulaminu Funduszu. Funkcjonowanie pomocy socjalnej wymaga bowiem odebrania wielu danych osobowych, nawet od osób niebędących pracownikami. Chodzi tu o osoby uprawnione do świadczeń (np. małżonek, dzieci), a nawet inne, gdy dotyczące ich dane są niezbędne do uzyskania świadczenia przez uprawnionego. Stąd w regulaminie Funduszu należy umieścić nie tylko dane pracodawcy jako podmiotu uprawnionego do zbierania danych osobowych osób uprawnionych do korzystania z Funduszu, ale także:

  • cel przetwarzania danych osób uprawnionych jakim jest realizacja przysługujących im uprawnień z Funduszu,
     
  • podstawę prawną przetwarzania danych, tj. art. 8 ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2191 ze zm.) w związku z art. 6 ust. 1 lit. c RODO, a także
     
  • czas przechowywania danych zredukowany do minimum adekwatnego do realizacji celu.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.