Wykonywanie umowy zlecenia w ramach prowadzonej firmy
Przedsiębiorca opłacający za siebie do ZUS składki społeczne oraz zdrowotną, zawarł umowę zlecenia w ramach prowadzonej firmy. Czy ze zlecenia powinien zostać zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego?
NIE. Jeżeli zawarta umowa zlecenia jest wykonywana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wówczas nie traktuje się jej jako tytułu do ubezpieczeń (także zdrowotnego). Rozliczenie wszelkich transakcji z takiej umowy następuje w ramach prowadzonej firmy. Dla celów podatkowych przychód z umowy zlecenia jest traktowany jako przychód z prowadzonej działalności. W takiej sytuacji jedynym tytułem do ubezpieczeń jest prowadzona działalność.
Umowy zlecenia nie należy też brać pod uwagę jako tytułu do ubezpieczeń, gdy jej wykonawca zawrze ją z pracodawcą, u którego pracuje jednocześnie na etacie, i będzie ją wykonywał w ramach prowadzonej przez siebie pozarolniczej działalności gospodarczej.
Składki do ZUS pracodawca nalicza mu wtedy tylko od przychodu z umowy o pracę. Nie uwzględnia tu przychodu uzyskiwanego z wykonywanej przez pracownika umowy zlecenia. Opłacanie obowiązkowych składek społecznych z działalności będzie oczywiście zależało - zgodnie z ogólną zasadą - od wysokości pensji z etatu.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 13.10.1998 o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.)
Ustawa z dnia 27.08.2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1938 ze zm.)
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.SkladkaZUS.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|