Czas pracy w 2019 roku - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 95 (1552) z dnia 26.11.2018
Brak dodatków nocnych po wprowadzeniu systemu dwuzmianowego
W zakładzie część załogi wykonywała pracę na 3 zmiany. Obecnie pracodawca zamierza zlikwidować trzecią (nocną) zmianę, a pozostawić system dwuzmianowy. Z tego powodu pracownicy stracą dodatek za pracę w godzinach nocnych, bo takiej pracy już nie będzie. Czy pracodawca może wprowadzić taką zmianę bez zgody pracowników?
Pracodawca ma prawo wprowadzić planowane przez siebie zmiany w organizacji procesu pracy, niezależnie od tego, że niekorzystnie wpłyną one na wynagrodzenie pracownika. Nie musi uzyskiwać jego zgody na przeprowadzenie tych zmian.
Sposób wprowadzenia w zakładzie systemów i rozkładów czasu pracy uregulowany został w art. 150 K.p. Przewiduje on, że systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, gdy pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy.
Jak wynika z powołanej regulacji, sposób świadczenia przez pracownika pracy nie jest elementem treści umowy o pracę, tylko wynika z rozkładu i organizacji czasu pracy w zakładzie. Na pracę w obowiązującym w zakładzie systemie i rozkładzie czasu pracy nie jest wymagana zgoda pracownika. Kwestie systemów i rozkładów czasu pracy w firmie, w której funkcjonuje organizacja związkowa, podlegają konsultacjom z tą organizacją, a nie z poszczególnymi pracownikami.
Tak więc utrata przez pracownika dodatku nocnego ze względu na zmianę jego rozkładu czasu pracy i przeniesienie z pracy 3-zmianowej na 2-zmianową, nie jest przeszkodą dla pracodawcy do wprowadzenia takiej organizacji czasu pracy. Nie podlega bowiem w tej sytuacji obniżeniu wynagrodzenie pracownika określone w umowie o pracę. Dodatki za pracę w nocy, podobnie jak za pracę w godzinach nadliczbowych, stanowią dodatkową gratyfikację dla pracownika za uciążliwość takiej pracy. Zostały one jednak uregulowane w Kodeksie pracy, a nie wprost w treści umowy o pracę i nie należą do indywidualnych warunków tej umowy. W umowie o pracę pracodawca wskazuje strony umowy, jej rodzaj, datę zawarcia, a także warunki pracy i płacy, w szczególności:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
W takiej sytuacji nie ma potrzeby zmiany warunków umowy o pracę czy to w drodze porozumienia stron, czy wypowiedzenia zmieniającego.
Organizacja czasu pracy w firmie należy do uprawnień pracodawcy, a nie pracownika.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|