Pośredniczenie przy ubieganiu się przez pracownika o emeryturę pomostową
Pracownik zamierza ubiegać się o przyznanie prawa do emerytury pomostowej. Dostarczył mi wypełniony wniosek o to świadczenie oraz dokumenty z przebiegu jego zatrudnienia z poprzednich firm. Po ich przeanalizowaniu doszedłem do wniosku, że spełni on warunki do nabycia prawa do tej emerytury. Czy o jej przyznanie pracownik nie powinien wystąpić bezpośrednio do ZUS?
ZUS ustala prawo do emerytury pomostowej w oparciu o wniosek zgłoszony przez ubezpieczonego lub przez jego pełnomocnika:
- bezpośrednio w placówce ZUS, pisemnie lub ustnie do protokołu,
- za pośrednictwem płatnika składek lub operatora pocztowego, a jeśli ubezpieczony mieszka za granicą - za pośrednictwem urzędu konsularnego,
- w formie elektronicznej.
Tak wynika z art. 24 ustawy o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1924).
Ponadto przywołana ustawa nakazuje odpowiednie stosowanie art. 114 i art. 116-128a ustawy emerytalnej, a więc m.in. jej art. 125 ust. 1 pkt 3, zgodnie z którym pracodawca zobowiązany jest do przygotowania wniosku o emeryturę i przedłożenia go za zgodą pracownika organowi rentowemu nie później niż na 30 dni przed zamierzonym terminem przejścia pracownika na emeryturę. Gdy w przepisach odrębnych mowa jest o emeryturze, należy przez to rozumieć również emeryturę pomostową (art. 56 ustawy o emeryturach pomostowych).
Wniosek o emeryturę pomostową najlepiej złożyć na opracowanym przez organ rentowy formularzu EPOM. Jeżeli pracownik wypełnił ten formularz, ale nie w całości, to pracodawca powinien uzupełnić brakujące dane. Jeśli będzie tego wymagała sytuacja, uzgodni je z pracownikiem.
Skoro pracownik przedłożył dokumentację z przebiegu dotychczasowego ubezpieczenia, to pracodawca powinien dołączyć niezbędne dokumenty potwierdzające obecnie wykonywaną pracę. Warto jednak zwrócić uwagę, czy rzeczywiście wszystkie dokumenty zostały załączone (patrz ramka).
Dokumenty niezbędne do ustalenia prawa do emerytury pomostowej oraz jej wysokości:
UWAGA! Dla udowodnienia okresów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, przebytych po dniu 31 grudnia 2008 r., służą dane zawarte w centralnym rejestrze pracowników wykonujących pracę w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, prowadzonym przez ZUS. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|