vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Dokumentacja dla celów świadczeń z ZUS i jej przechowywanie po zmianie przepisów - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 19 (1581) z dnia 7.03.2019

Konsekwencje przekazania do ZUS nieprawdziwych danych

Dokumentacja sporządzona przez płatników składek stanowi podstawę do ustalenia prawa do świadczeń z ubezpieczenia społecznego oraz ich wysokość. Dlatego tak ważne jest, aby dokumentacja ta pozbawiona była jakichkolwiek błędów. W przypadku bowiem podania nieprawdziwych danych płatnik składek może narazić się na konieczność zwrotu świadczenia nienależnie pobranego przez zainteresowanego.

Definicja świadczenia nienależnego

Za kwoty nienależnie pobranych świadczeń uważa się:

  • świadczenia wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie do nich prawa albo wstrzymanie ich wypłaty w całości lub w części, jeżeli osoba je pobierająca była pouczona o braku prawa do ich pobierania,
     
  • świadczenia przyznane lub wypłacone na podstawie nieprawdziwych zeznań lub fałszywych dokumentów albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd organu wypłacającego przez osobę pobierającą.

Tak wynika z art. 84 ust. 2 ustawy systemowej.

Osoba, która pobrała nienależne świadczenia, zobowiązana jest do ich zwrotu wraz z odsetkami w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego.

Generalnie nie można żądać zwrotu kwot nienależnie pobranych świadczeń z ubezpieczeń społecznych za okres dłuższy niż ostatnie 3 lata. Jeżeli jednak osoba pobierająca świadczenia zawiadomiła podmiot wypłacający te świadczenia o zajściu okoliczności powodujących ustanie prawa do świadczeń albo wstrzymanie ich wypłaty, a mimo to świadczenia były nadal wypłacane, nie można żądać zwrotu nienależnie pobranych świadczeń za okres dłuższy niż ostatnie 12 miesięcy. Co więcej, kwota nienależnie pobranego świadczenia podlega wówczas zwrotowi bez odsetek za zwłokę.

Zwrot świadczenia przez płatnika

Jeżeli pobranie nienależnych świadczeń zostało spowodowane przekazaniem przez płatnika składek lub inny podmiot nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub na ich wysokość, obowiązek zwrotu tych świadczeń wraz z odsetkami, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, obciąża odpowiednio płatnika składek (przykład) lub inny podmiot (art. 84 ust. 6 ustawy systemowej).

Pracodawca lub inny podmiot, który nie dopełnił należytej staranności przy wypełnianiu przekazywanej dokumentacji do ZUS, może zatem narazić się na konsekwencje w postaci konieczności zwrotu wypłaconych przez ten organ świadczeń.

Co ważne, nieprawdziwe dane to dane niezgodne ze stanem faktycznym, z prawdą, z rzeczywistością lub kłamliwe, zmyślone, nierzeczywiste. Odpowiedzialność płatnika lub innego podmiotu przekazującego nieprawdziwe dane nie jest jednak uzależniona od jego winy.

Obowiązek zwrotu nienależnie pobranych świadczeń może więc mieć miejsce w przypadku:

  • wskazania przez płatnika do ustalenia wysokości świadczeń chorobowych nieprawdziwych wartości składników wynagrodzenia lub przychodu,
     
  • podania przez płatnika nieprawdziwych danych odnośnie okresów składkowych i nieskładkowych, wartości osiągniętego wynagrodzenia do ustalenia prawa i wysokości świadczeń z ubezpieczenia emerytalno-rentowego.

Zasadą jednak jest, że do zwrotu świadczenia nienależnie pobranego w pierwszej kolejności zobowiązana jest osoba, która takie świadczenie pobrała. Celem regulacji wynikającej z art. 84 ust. 6 ustawy systemowej jest umożliwienie organowi rentowemu odzyskania świadczeń, które bez jego winy zostały nienależnie wypłacone bądź zawyżone, a nie ma przy tym podstaw, aby uznać, że pobierająca je osoba zobowiązana byłaby do ich zwrotu. Organ rentowy ma w takiej sytuacji podstawę do żądania zwrotu nadpłaconych kwot od odpowiedzialnego za zaistnienie takiej sytuacji płatnika składek, od którego pochodziły nieprawdziwe informacje prowadzące do wypłacenia nienależnych świadczeń (wyrok SN z dnia 17 stycznia 2012 r., sygn. akt I UK 194/11).

Obowiązek zwrotu wypłaconych nienależnie świadczeń z ubezpieczeń społecznych obciąża więc płatnika składek tylko wówczas, gdy ich pobranie spowodowane zostało przekazaniem przez niego nieprawdziwych danych mających wpływ na prawo do świadczeń lub ich wysokość, a jednocześnie brak jest podstaw do żądania takiego zwrotu od osoby, której faktycznie świadczenia wypłacono.

Dlatego niekiedy warto decyzję organu rentowego o zwrot nienależnie pobranych świadczeń poddać kontroli sądowej.

Przykład

ZUS przyznał pracownikowi rentę, przyjmując do ustalenia podstawy jej wymiaru wartości wskazane przez pracodawcę w zaświadczeniu o zatrudnieniu i wynagrodzeniu ZUS Rp-7. Rencista zwrócił się do ZUS z wnioskiem o przeliczenie podstawy wymiaru przedkładając m.in. legitymację ubezpieczeniową. Wobec rozbieżności co do wartości osiągniętego przez zainteresowanego wynagrodzenia w poszczególnych latach, podanego w legitymacji oraz w zaświadczeniu, organ rentowy podjął postępowanie wyjaśniające. Po wyjaśnieniu sprawy z pracodawcą okazało się, że wypełniając druk ZUS Rp-7 pracodawca podał nieprawdziwe, bo zawyżone (wyższe niż rzeczywiste) kwoty osiągniętego przez pracownika wynagrodzenia w wykazanych 2 z 5 lat.

ZUS zobowiązał pracodawcę do zwrotu wypłaconej renciście nadwyżki za okres ostatnich 3 lat wraz z odsetkami. Podstawą prawną takiego żądania jest art. 84 ust. 3 i ust. 6 ustawy systemowej.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Zasilki.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.