vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Rozstrzyganie wątpliwości związanych z czasem pracy, w tym kierowców - Dodatek nr 9 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 9 (483) z dnia 1.05.2019

Zasady tworzenia harmonogramów czasu pracy

Harmonogram czasu pracy to plan pracy dla konkretnego kierowcy na dany okres wynoszący minimum 2 tygodnie. Okresy, na jakie należy tworzyć harmonogramy (rozkłady) czasu pracy kierowców obejmują:

  • 2 tygodnie - dla kierowców wykonujących regularne przewozy osób,
     
  • 1 miesiąc - dla kierowców wykonujących regularne przewozy osób na trasach do 50 km,
     
  • 1 miesiąc - dla kierowców zatrudnionych w tzw. mieszanym systemie czasu pracy bez względu na to, jaki rodzaj przewozu wykonują,
     
  • brak obowiązku tworzenia harmonogramu - dla kierowców wykonujących przewozy rzeczy lub przewozy okazjonalne osób (art. 11 ust. 2 i 2a, art. 19 oraz art. 31e ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców).

W przypadku kierowców wykonujących przewozy towarowe zatrudnionych w równoważnym czasie pracy nie trzeba układać rozkładów czasu pracy (art. 11 ust. 2a w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o czasie pracy kierowców). W praktyce oznacza to, że organy PIP nie mogą żądać okazania dla takiego kierowcy rozkładu na cały okres rozliczeniowy, ani nawet na najbliższy miesiąc. Gdyby jednak pracodawca zdecydował się sporządzać dla takich kierowców harmonogramy czasu pracy np. na jedno zadanie przewozowe lub nadchodzący tydzień, taka dokumentacja będzie niezwykle pomocna przy rozliczaniu czasu pracy, pozwoli również ograniczyć liczbę nadgodzin średniotygodniowych.

Przykład

Firma z branży spożywczej zatrudnia kierowców aut ciężarowych, którzy dostarczają produkty pracodawcy do kontrahentów z Polski i z państw ościennych. Jeden z zatrudnionych kierowców ma w tygodniu od 6 do 12 maja br. zaplanowane jedno krótkie zadanie przewozowe i dwie dłuższe trasy, a jego grafik przedstawia się w następujący sposób:

Data 6.05. 7.05. 8.05. 9.05. 10.05. 11.05. 12.05.
Dzień Pon Wt Śr Czw Pt Sob Nd
Plan 600-1200
6 godz.
- 600-1800
12 godz.
600-1600
10 godz.
600-1800
12 godz.
600-1600
10 godz.
-

Jeśli w wykonaniu okaże się, że zadania były bardziej czasochłonne niż założono i kierowca pracował np. codziennie po 12 godzin, taki harmonogram pozwoli wykazać, że praca w poniedziałek od 1400 do 1800 oraz w czwartek i w sobotę od 1600 do 1800 to nadgodziny dobowe z prawem do 50% dodatku. W razie braku takiego rozkładu, każdy przypadek pracy do 12 godzin w dobie musi być traktowany jako zaplanowane przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, więc ww. nadgodziny wyszłyby jako przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej z prawem do 100% dodatku do normalnego wynagrodzenia.


Poza wyjątkami dotyczącymi przewozów wykonywanych w ramach komunikacji miejskiej lub podmiejskiej ustawa o czasie pracy kierowców nie określa wyglądu harmonogramu czasu pracy.

Przykład

W przewozach regularnych osób o trasach powyżej 50 km wystarczającymi elementami harmonogramu czasu pracy są godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia. Harmonogram mógłby więc wyglądać następująco:

Pn Wt Śr Cz Pt So Nd Pn Wt Śr Cz Pt So Nd
800 2000 800 1600 800 1400 wolne wolne 600 1600 wolne 600 1400 600 1800 800 1400 800 1600 800 1800 wolne wolne

Okres 2 tygodni zawsze rozpoczyna się w poniedziałek i kończy w niedzielę, a w jego trakcie można zaplanować maksymalnie 120 godzin pracy, gdyż maksymalny tygodniowy czas pracy kierowcy może wynieść 60 godzin. Zaplanowanie ponad 40 godzin pracy w tygodniu wymaga zrównoważenia tego w innym tygodniu poprzez zaplanowanie pracy w wymiarze odpowiednio niższym tak, by uniknąć przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej.

W powyższym harmonogramie kierowca jest zatrudniony w równoważnym czasie pracy i ma zaplanowane w pierwszym tygodniu 36 godzin pracy, a w drugim 44 godziny pracy, co oznacza pracę średnio po 40 godzin na tydzień.


Uwaga!
Układając harmonogram czasu pracy kierowcy należy rozróżniać kategorie dni wolnych od pracy, a nie wszystkie oznaczać w sposób jednolity, np. "W". Jeśli pojawi się konieczność wezwania kierowcy do pracy w dniu wolnym od rodzaju tego dnia będą zależały prawidłowe zasady jej rekompensaty. W harmonogramach należy więc oznaczać dni wolne wynikające z 5-dniowego tygodnia pracy, dni wolne udzielane w zamian za pracę w niedzielę oraz dni tzw. harmonogramowo wolne od pracy, które mogą wystąpić w systemie równoważnym oraz w przypadku zatrudnienia w części etatu.

Wymogi względem rozkładów czasu pracy rosną wobec kierowców zatrudnionych w przewozach regularnych osób o trasach do 50 km. Taki rozkład czasu pracy musi zostać podpisany przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje przewozy, a dodatkowo musi on zawierać:

  • imię i nazwisko kierowcy,
     
  • miejsce bazy pojazdu,
     
  • harmonogram okresów pracy - prowadzenie pojazdu, inna praca, przerwy, pozostawanie w dyspozycji,
     
  • dni wolne od pracy (art. 31e ust. 2 i 3 ustawy o czasie pracy kierowców).
Przykład

W harmonogramie czasu pracy dla kierowcy w komunikacji miejskiej nie wystarczy określić godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, a należy dokładnie wskazać kolejne czynności przez niego wykonywane w danym dniu:

  • 600-615 - obsługa codzienna pojazdu,
     
  • 615-800 - prowadzenie pojazdu,
     
  • 800-815 - przerwa śniadaniowa wliczana do czasu pracy,
     
  • 815-1015 - prowadzenie pojazdu,
     
  • 1015-1030 - przerwa w jeździe,
     
  • 1030-1230 - prowadzenie pojazdu,
     
  • 1230-1245 - przerwa w jeździe,
     
  • 1245-1415 - prowadzenie pojazdu,
     
  • 1415-1430 - sprzątanie, tankowanie pojazdu.

W przestawionym przypadku kierowca prowadzi autobus przez 7 godzin i 15 minut, obsługa codzienna pojazdu i inne czynności związane z utrzymaniem go w czystości i uzupełnieniem paliwa zajęły w sumie 30 minut, a dodatkowo kierowca skorzystał z 15 minut przerwy wliczonej do czasu pracy. Jego czas pracy obejmuje łącznie 8 godzin. Dodatkowo pracownik skorzystał z dwóch 15-minutowych przerw w prowadzeniu pojazdu, gdyż prowadził autobus krócej niż 8 godzin. Przerwy te nie są wliczane do czasu pracy, dlatego kierowca kończy ją po 8 godzinach i 30 minutach od rozpoczęcia (600-1430).


Uwaga!
W przewozach regularnych osób popularnością cieszą się system przerywany i mieszany, umożliwiające wyłączenie z czasu pracy jednej najdłuższej przerwy występującej w trakcie dnia pracy. Układając takim kierowcom rozkład czasu pracy należy pamiętać, że owa przerwa musi być precyzyjnie zaplanowana w każdym dniu pracy, gdyż tylko w takim przypadku można wyłączyć ją z czasu pracy (art. 16 art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców).

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

grudzień 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.