Zasady tworzenia harmonogramów czasu pracy
Harmonogram czasu pracy to plan pracy dla konkretnego kierowcy na dany okres wynoszący minimum 2 tygodnie. Okresy, na jakie należy tworzyć harmonogramy (rozkłady) czasu pracy kierowców obejmują:
- 2 tygodnie - dla kierowców wykonujących regularne przewozy osób,
- 1 miesiąc - dla kierowców wykonujących regularne przewozy osób na trasach do 50 km,
- 1 miesiąc - dla kierowców zatrudnionych w tzw. mieszanym systemie czasu pracy bez względu na to, jaki rodzaj przewozu wykonują,
- brak obowiązku tworzenia harmonogramu - dla kierowców wykonujących przewozy rzeczy lub przewozy okazjonalne osób (art. 11 ust. 2 i 2a, art. 19 oraz art. 31e ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców).
W przypadku kierowców wykonujących przewozy towarowe zatrudnionych w równoważnym czasie pracy nie trzeba układać rozkładów czasu pracy (art. 11 ust. 2a w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o czasie pracy kierowców). W praktyce oznacza to, że organy PIP nie mogą żądać okazania dla takiego kierowcy rozkładu na cały okres rozliczeniowy, ani nawet na najbliższy miesiąc. Gdyby jednak pracodawca zdecydował się sporządzać dla takich kierowców harmonogramy czasu pracy np. na jedno zadanie przewozowe lub nadchodzący tydzień, taka dokumentacja będzie niezwykle pomocna przy rozliczaniu czasu pracy, pozwoli również ograniczyć liczbę nadgodzin średniotygodniowych.
Przykład |
Firma z branży spożywczej zatrudnia kierowców aut ciężarowych, którzy dostarczają produkty pracodawcy do kontrahentów z Polski i z państw ościennych. Jeden z zatrudnionych kierowców ma w tygodniu od 6 do 12 maja br. zaplanowane jedno krótkie zadanie przewozowe i dwie dłuższe trasy, a jego grafik przedstawia się w następujący sposób:
Data | 6.05. | 7.05. | 8.05. | 9.05. | 10.05. | 11.05. | 12.05. |
Dzień | Pon | Wt | Śr | Czw | Pt | Sob | Nd |
Plan | 600-1200 6 godz. |
- | 600-1800 12 godz. |
600-1600 10 godz. |
600-1800 12 godz. |
600-1600 10 godz. |
- |
Jeśli w wykonaniu okaże się, że zadania były bardziej czasochłonne niż założono i kierowca pracował np. codziennie po 12 godzin, taki harmonogram pozwoli wykazać, że praca w poniedziałek od 1400 do 1800 oraz w czwartek i w sobotę od 1600 do 1800 to nadgodziny dobowe z prawem do 50% dodatku. W razie braku takiego rozkładu, każdy przypadek pracy do 12 godzin w dobie musi być traktowany jako zaplanowane przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy, więc ww. nadgodziny wyszłyby jako przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej z prawem do 100% dodatku do normalnego wynagrodzenia.
Poza wyjątkami dotyczącymi przewozów wykonywanych w ramach komunikacji miejskiej lub podmiejskiej ustawa o czasie pracy kierowców nie określa wyglądu harmonogramu czasu pracy.
Przykład |
W przewozach regularnych osób o trasach powyżej 50 km wystarczającymi elementami harmonogramu czasu pracy są godziny rozpoczynania i kończenia pracy w poszczególnych dniach tygodnia. Harmonogram mógłby więc wyglądać następująco:
Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd | Pn | Wt | Śr | Cz | Pt | So | Nd |
800 2000 | 800 1600 | 800 1400 | wolne | wolne | 600 1600 | wolne | 600 1400 | 600 1800 | 800 1400 | 800 1600 | 800 1800 | wolne | wolne |
Okres 2 tygodni zawsze rozpoczyna się w poniedziałek i kończy w niedzielę, a w jego trakcie można zaplanować maksymalnie 120 godzin pracy, gdyż maksymalny tygodniowy czas pracy kierowcy może wynieść 60 godzin. Zaplanowanie ponad 40 godzin pracy w tygodniu wymaga zrównoważenia tego w innym tygodniu poprzez zaplanowanie pracy w wymiarze odpowiednio niższym tak, by uniknąć przekroczenia przeciętnej normy tygodniowej.
W powyższym harmonogramie kierowca jest zatrudniony w równoważnym czasie pracy i ma zaplanowane w pierwszym tygodniu 36 godzin pracy, a w drugim 44 godziny pracy, co oznacza pracę średnio po 40 godzin na tydzień.
Uwaga! Układając harmonogram czasu pracy kierowcy należy rozróżniać kategorie dni wolnych od pracy, a nie wszystkie oznaczać w sposób jednolity, np. "W". Jeśli pojawi się konieczność wezwania kierowcy do pracy w dniu wolnym od rodzaju tego dnia będą zależały prawidłowe zasady jej rekompensaty. W harmonogramach należy więc oznaczać dni wolne wynikające z 5-dniowego tygodnia pracy, dni wolne udzielane w zamian za pracę w niedzielę oraz dni tzw. harmonogramowo wolne od pracy, które mogą wystąpić w systemie równoważnym oraz w przypadku zatrudnienia w części etatu.
Wymogi względem rozkładów czasu pracy rosną wobec kierowców zatrudnionych w przewozach regularnych osób o trasach do 50 km. Taki rozkład czasu pracy musi zostać podpisany przez pracodawcę lub podmiot, na rzecz którego kierowca wykonuje przewozy, a dodatkowo musi on zawierać:
- imię i nazwisko kierowcy,
- miejsce bazy pojazdu,
- harmonogram okresów pracy - prowadzenie pojazdu, inna praca, przerwy, pozostawanie w dyspozycji,
- dni wolne od pracy (art. 31e ust. 2 i 3 ustawy o czasie pracy kierowców).
Przykład |
W harmonogramie czasu pracy dla kierowcy w komunikacji miejskiej nie wystarczy określić godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy, a należy dokładnie wskazać kolejne czynności przez niego wykonywane w danym dniu:
- 600-615 - obsługa codzienna pojazdu,
- 615-800 - prowadzenie pojazdu,
- 800-815 - przerwa śniadaniowa wliczana do czasu pracy,
- 815-1015 - prowadzenie pojazdu,
- 1015-1030 - przerwa w jeździe,
- 1030-1230 - prowadzenie pojazdu,
- 1230-1245 - przerwa w jeździe,
- 1245-1415 - prowadzenie pojazdu,
- 1415-1430 - sprzątanie, tankowanie pojazdu.
W przestawionym przypadku kierowca prowadzi autobus przez 7 godzin i 15 minut, obsługa codzienna pojazdu i inne czynności związane z utrzymaniem go w czystości i uzupełnieniem paliwa zajęły w sumie 30 minut, a dodatkowo kierowca skorzystał z 15 minut przerwy wliczonej do czasu pracy. Jego czas pracy obejmuje łącznie 8 godzin. Dodatkowo pracownik skorzystał z dwóch 15-minutowych przerw w prowadzeniu pojazdu, gdyż prowadził autobus krócej niż 8 godzin. Przerwy te nie są wliczane do czasu pracy, dlatego kierowca kończy ją po 8 godzinach i 30 minutach od rozpoczęcia (600-1430).
Uwaga! W przewozach regularnych osób popularnością cieszą się system przerywany i mieszany, umożliwiające wyłączenie z czasu pracy jednej najdłuższej przerwy występującej w trakcie dnia pracy. Układając takim kierowcom rozkład czasu pracy należy pamiętać, że owa przerwa musi być precyzyjnie zaplanowana w każdym dniu pracy, gdyż tylko w takim przypadku można wyłączyć ją z czasu pracy (art. 16 i art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców).
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|