Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu
Kierowcy podlegający przepisom rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR muszą posiadać w pojeździe wykresówki (kartę kierowcy, wydruki z tachografu) z okresu 28 dni poprzedzających dzień, w którym doszło do kontroli drogowej. W przypadku kontroli na drodze kierowca musi więc udokumentować co się z nim działo w okresie 29 dni, obejmujących dzień przewozu i 28 poprzednich dni.
Jeśli w powyższym okresie kierowca nie prowadził pojazdu przez niektóre dni, to powinien posiadać za taki czas zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu wydane mu przez pracodawcę (art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców). Wyjątek dotyczy przypadków, w których kierowca korzystał np. z odpoczynku tygodniowego, gdyż po zmianach wynikających z rozporządzenia UE nr 165/2014 z dnia 4 lutego 2014 r. Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tachografów stosowanych w transporcie drogowym i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (Dz. Urz. UE L 60/1 z 28.2.2014 r.) symbolem łóżka można oznaczać nie tylko przerwy i odpoczynki dobowe, ale ponadto odpoczynki tygodniowe. Oznacza to, że po zmianach przepisów zaświadczenia o działalności nie trzeba wystawiać za okresy odpoczynków tygodniowych, które mogą być rejestrowane przez tachograf lub na rewersach wykresówek.
Z drugiej strony zaświadczenia nadal muszą być wystawiane w przypadku, gdy kierowca nie ma możliwości wprowadzenia danych w drodze wpisu ręcznego w trybie art. 34 rozporządzenia UE nr 165/2014, np. gdy:
- przebywał na zwolnieniu lekarskim od pracy z powodu choroby,
- przebywał na urlopie wypoczynkowym,
- miał czas wolny od pracy, przez co rozumie się okresy inne niż przerwy i odpoczynek kierowcy, niewymienione w pozostałych punktach (art. 31 ust. 2 ustawy o czasie pracy kierowców) np. korzystanie z opieki nad dzieckiem, urlopu ojcowskiego itp.,
- prowadził pojazd wyłączony z zakresu stosowania rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR,
- wykonywał inną pracę niż prowadzenie pojazdu, lub
- pozostawał w gotowości do wykonywania pracy.
Zaświadczenie zawiera nazwę przedsiębiorstwa, jego dokładny adres (ulica, numer, kod pocztowy, miejscowość, państwo), dane kontaktowe w tym numer telefonu i faksu z międzynarodowym numerem kierunkowym oraz adres e-mail, imię i nazwisko oraz stanowisko osoby wystawiającej zaświadczenie, imię i nazwisko kierowcy, jego datę urodzenia, numer prawa jazdy, dowodu osobistego lub paszportu, datę zatrudnienia kierowcy, okres którego dotyczy zaświadczenie - ze wskazaniem godziny i dnia rozpoczęcia i zakończenia danego okresu - oraz wskazanie przyczyny nieposiadania wykresówek w przypadku korzystania z pojazdu wyposażonego w tachograf analogowy albo nieużytkowania karty kierowcy lub niesporządzenia wydruków w przypadku korzystania z pojazdu z tachografem cyfrowym. Dodatkowo w zaświadczeniu takim powinno znaleźć się miejsce jego wystawienia oraz data wystawienia i podpis pracodawcy lub podmiotu, na rzecz którego kierowca wykonywał przewóz, albo osoby reprezentującej ten podmiot. Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu powinno zostać wypełnione na komputerze lub maszynowo łacińskimi znakami i podpisane przed rozpoczęciem podróży. Co istotne kierowca potwierdza dane zawarte w zaświadczeniu o działalności własnoręcznym podpisem.
Zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu wystawia się na druku ustalonym w decyzji Komisji nr 2007/230/WE z dnia 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym (Dz. Urz. UE L 99/14 z 14.4.2007 r.) lub w Umowie AETR dla przewozów podlegających tej umowie. W jednym zaświadczeniu o nieprowadzeniu pojazdu można wybrać tylko jedną z rubryk 14, 15, 16, 17, 18 lub 19. Jeśli kierowca w okresie 28 dni poprzedzających dzień wyjazdu zarówno chorował, jak i przebywał na urlopie, powinien mieć dwa zaświadczenia.
Przykład |
W dniu 30 kwietnia 2019 r. kierowca samochodu ciężarowego został zatrzymany przez Inspekcję Transportu Drogowego do kontroli drogowej. Kierowca powinien mieć przy sobie dokumenty potwierdzające co robił od 2 do 29 kwietnia 2019 r. (28 dni poprzedzających dzień kontroli) oraz za dzień bieżący. Kierowca przedstawił inspektorowi wydruki z tachografu za 12 poprzednich dni, zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu ze względu na urlop wypoczynkowy za okres 15-17 kwietnia oraz zaświadczenie o nieprowadzeniu pojazdu ze względu na zwolnienie lekarskie w okresie 8-14 kwietnia. W ten sposób udokumentował 22 dni, dodatkowe dwa (odpoczynek z pierwszego tygodnia kwietnia mógł udokumentować w formie wpisu manualnego, ale brakuje mu jeszcze dokumentów za 4 dni, za co może zostać ukarany mandatem.
Uwaga! Zaświadczenia o nieprowadzeniu pojazdu wystawia się wszystkim kierowcom bez względu na podstawę zatrudnienia. Obowiązek ten dotyczy nie tylko pracowników, ale ponadto kierowców zatrudnionych na podstawie umów cywilnoprawnych, a jeśli przewóz wykonują przedsiębiorcy (kierowcy prowadzący działalność gospodarczą), to przedkładają oni odpowiednie oświadczenie w tym zakresie.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|