Nadgodziny pracowników zarządzających
Kodeks pracy odrębnie reguluje zasady rekompensowania nadliczbowej pracy pracowników zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy oraz kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych zakładu. Te dwie grupy zatrudnionych wykonują, w razie konieczności, pracę poza normalnymi godzinami pracy bez prawa do wynagrodzenia oraz dodatku z tytułu pracy w godzinach nadliczbowych (art. 1514 § 1 K.p.). W drodze wyjątku kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych zachowują prawo do wynagrodzenia z dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych przypadających w niedzielę lub święto jeśli nie otrzymali w zamian innego dnia wolnego od pracy. Takiej regulacji nie wprowadzono w przypadku pracowników zarządzających, więc ich nadgodziny wynikające ze stanu konieczności nie rodzą prawa do rekompensaty niezależnie od tego, kiedy wystąpiły.
Zgodnie z definicją, osoby zarządzające w imieniu pracodawcy zakładem pracy to pracownicy, którzy jednoosobowo kierują zakładem pracy oraz ich zastępcy lub wszyscy pracownicy wchodzący w skład kolegialnego organu zarządzającego zakładem pracy i w każdym przypadku główny księgowy (art. 128 § 2 pkt 2 K.p.). Ustawodawca nie zawarł w przepisach podobnej definicji pojęcia kierownika wyodrębnionej komórki organizacyjnej, w tym zakresie należy więc wspomóc się bogatym orzecznictwem Sądu Najwyższego. Wskazuje ono, że do grona kierowników traktowanych nieomal na równi z kadrą zarządzającą można zaliczyć wyłącznie tych kierowników, których zadania ograniczają się do sprawowania kontroli i nadzoru nad wykonywaniem zadań przez podległych pracowników. Samo wskazanie w umowie o pracę, że pracownik jest zatrudniony na stanowisku kierowniczym nie wystarczy, by skutecznie pozbawić go prawa do odrębnej rekompensaty nadgodzin. Jeśli w praktyce obok zadań związanych z kierowaniem podległą komórką organizacyjną pracownik taki wykonywał pracę na równi z podległymi mu pracownikami lub wręcz za nich, art. 1514 K.p. nie ma zastosowania (por. wyrok SN z 22 czerwca 2016 r., sygn. akt III PK 118/15, z 13 stycznia 2005 r., sygn. akt II PK 114/04, OSNP 2005/16/245 oraz wyrok SN z 17 listopada 1981 r., sygn. akt I PR 92/81, OSNC 1982/5-6/82). Chodzi tu o obowiązki, które pracownik faktycznie wykonuje, więc pominięcie niektórych zadań w pisemnym zakresie obowiązków nie wyłącza możliwości ustalenia przez sąd, w oparciu o inne środki dowodowe, faktycznego zakresu realizowanych przez kierownika zadań.
Przykład |
Pracownik zatrudniony na stanowisku kierownika hurtowni stanowiącej wyodrębnioną komórkę organizacyjną pracodawcy miał - zgodnie z zakresem obowiązków - sprawować nadzór i kontrolę nad zatrudnionymi magazynierami i kasjerem. Do jego obowiązków należało również zamawianie towaru, przeliczanie utargu i dostarczanie go do banku oraz wystawianie dokumentów. Hurtownia była czynna przez 10 godzin dziennie od poniedziałku do piątku i dodatkowo przez 7 godzin w soboty, a z uwagi na braki kadrowe i brak zgody na ich uzupełnienie kierownik musiał sam wykonywać zadania kasjera obsługując klientów, magazyniera - uczestnicząc w przyjęciach towaru, jego sortowaniu i wydawaniu go klientom. W takim przypadku nie ma do niego zastosowania dyspozycja art. 1514 K.p., gdyż pracując na równi z podległymi pracownikami ma on prawo do wynagrodzenia wraz z dodatkami za nadgodziny tak jak podległy mu personel.
Oceniając, czy mamy do czynienia z kierownikiem wyodrębnionej komórki organizacyjnej istotne jest również to, aby owa komórka została formalnie wyodrębniona w strukturze organizacyjnej pracodawcy. W tym kontekście warto zadbać o to, aby owo wyodrębnienie miało potwierdzenie w przepisach wewnątrzzakładowych. Wyodrębnienie komórki organizacyjnej charakteryzuje się zwykle jej funkcjonowaniem w strukturach pracodawcy w dłuższym okresie czasu co przeważnie znajduje odzwierciedlenie w schemacie organizacyjnym firmy. Nie sposób jednak wykluczyć przypadków, w których komórka organizacyjna zostaje utworzona na czas określony i służy np. realizacji jednego określonego celu. Rozstrzygając o tym, czy kierownik wyodrębnionej komórki organizacyjnej podlega pod normę art. 1514 K.p., istotny jest nie tylko schemat organizacyjny pracodawcy, ale także miejsce i rodzaj prowadzonej działalności. W wyroku Sądu Najwyższego z 12 lipca 2005 r. (sygn. akt II PK 383/04, OSNP 2006/7-8/112) uznano bowiem, że jednostka utworzona dla wykonania skonkretyzowanego, opisanego w umowie o roboty budowlane zadania (budowa eksportowa), jest wyodrębnioną komórką organizacyjną pracodawcy. Realizowaną przez firmę budowlaną inwestycję można więc uznać za wyodrębnioną komórkę organizacyjną, choć nie została ona formalnie wyodrębniona w strukturze organizacyjnej pracodawcy. Drugim istotnym aspektem jest to, by pozostałe zatrudnione w komórce osoby podlegały nadzorowi kierownika.
Pozbawienie pracowników zarządzających zakładem pracy oraz kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych nie oznacza, że mogą oni świadczyć nadliczbową pracę bez ograniczeń. Ustawodawca posłużył się w omawianym przepisie zwrotem "w razie konieczności", więc wykonywanie pracy ponad normę przez ww. pracowników powinno występować sporadycznie ograniczając się do wyjątkowych sytuacji. Obciążenie pracowników zarządzających i kierowników nadliczbową pracą nie może więc występować notorycznie (por. wyrok SN z 22 czerwca 2004 r., sygn. akt II PK 8/04). Jeśli z przyczyn organizacyjnych lub z uwagi na wadliwą organizację pracy narzuconą przez pracodawcę, pracownik zajmujący stanowisko kierownicze stale wykonuje pracę w godzinach nadliczbowych, nie może on zostać pozbawiony prawa do rekompensaty za te godziny (por. wyrok SN z 7 listopada 2017 r., sygn. akt I PK 302/16, z 6 kwietnia 2011 r., sygn. akt II PK 254/10, z 8 marca 2011 r., sygn. akt II PK 221/10, OSNP 2012/9-10/111, z 4 czerwca 2008 r., sygn. akt II PK 326/07, z 20 września 2005 r., sygn. akt II PK 56/05, OSNP 2006/13-14/213, z 14 grudnia 2004 r., sygn. akt II PK 106/04, OSNP 2005/15/221 oraz wyrok z 8 czerwca 2004 r., sygn. akt III PK 22/04, OSNP 2005/5/65).
Czas pracy osoby zarządzającej legitymującej się stopniem niepełnosprawności
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 511 z późn. zm.), dalej ustawa o rehabilitacji, w sposób szczególny reguluje kwestie związane z czasem pracy pracowników z orzeczonym stopniem niepełnosprawności. Mocą art. 15 ust. 2 i 3 ww. ustawy pracownik zaliczony do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności może pracować przez 7 godzin dziennie i 35 godzin w tygodniu, a pracodawca nie może polecić mu pracy w porze nocnej oraz w godzinach nadliczbowych. Powyższe nie dotyczy osób zatrudnionych przy pilnowaniu, a w pozostałych zawodach, gdy na wniosek niepełnosprawnego pracownika lekarz wyraził zgodę na pracę w nadgodzinach, w porze nocnej lub w systemach pozwalających na przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy (art. 16 ust. 1 ustawy o rehabilitacji).
Przepisy nie zawierają norm kolizyjnych pozwalających stwierdzić, jak należy traktować pracownika niepełnosprawnego, który jest jednocześnie zatrudniony na stanowisku kierowniczym. Sąd Najwyższy rozstrzygnął jednak podobny przypadek w wyroku z 2 października 2008 r., sygn. akt I PK 64/08 uznając, że regulacje zawarte w art. 1514 K.p. nie znajdują zastosowania wobec niepełnosprawnego pracownika zarządzającego. W przywołanym wyroku argumentowano, że przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych stanowią regulacje szczególne względem przepisów Kodeksu pracy i mają zastosowanie bez względu na stanowisko, na którym pracownik niepełnosprawny jest zatrudniony. Pracownika niepełnosprawnego legitymującego się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności nie można więc zatrudniać w godzinach nadliczbowych, co w ocenie Sądu Najwyższego przemawia za uznaniem, że pracownik zatrudniony na kierowniczym stanowisku nie może wykonywać pracy ponad obowiązujące go normy czasu pracy.
Przykład |
Kierownik hipermarketu zaliczony do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności nie wystąpił z wnioskiem o wydanie przez lekarza-profilaktyka zgody na pracę w nadgodzinach. Oznacza to, że jego czas pracy nie może przekroczyć 7 godzin na dobę i sztywno 35 godzin w tygodniu. Bez znaczenia pozostaje fakt, że jest on zatrudniony na stanowisku kierowniczym, gdyż z uwagi na orzeczoną niepełnosprawność polecenie mu nadgodzin "w razie konieczności" będzie w tych okolicznościach stanowiło wykroczenie przeciwko prawom pracownika.
Decydując się na ingerencję w zasady wynagradzania pracy w godzinach nadliczbowych kadry kierowniczej, warto pamiętać, że w przypadku pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy musi odbywać się to na łamach indywidualnych umów o pracę. Zgodnie z art. 24126 § 2 K.p., układ zbiorowy nie może określać warunków wynagradzania pracowników zarządzających w imieniu pracodawcy zakładem pracy, w rozumieniu art. 128 § 2 pkt 2 K.p. oraz osób zarządzających zakładem pracy na innej podstawie niż stosunek pracy. Przepis ten stosuje się odpowiednio wobec regulaminu wynagradzania (art. 772 § 5 K.p.), więc postanowienia ww. aktów prawa wewnątrzzakładowego odnoszące się do zasad wynagradzania pracowników zarządzających są z mocy prawa nieważne. Mogą one jednak określać zasady wynagradzania kierowników wyodrębnionych komórek organizacyjnych. W tym zakresie należy wystrzegać się prób wprowadzania w wewnętrznych regulacjach postanowień, które wyłączałyby prawo do odrębnego wynagrodzenia za nadliczbową pracę pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych lub kierowniczych niższego szczebla. Norma art. 1514 K.p. ma charakter jednostronnie bezwzględnie obowiązujący, a jako wyjątek od zasad ogólnych musi być interpretowana ściśle.
Przykład |
Firma produkcyjna wprowadziła w regulaminie pracy postanowienie, zgodnie z którym pracownicy zatrudnieni na stanowiskach brygadzistów oraz samodzielnych specjalistów, są traktowani - w zakresie rozliczania czasu pracy - jako kierownicy wyodrębnionych komórek organizacyjnych. Takie postanowienie jest nieważne, jako niezgodne z powszechnie obowiązującymi przepisami. W efekcie brygadziści i samodzielni specjaliści, którzy nie kierują wyodrębnionymi organizacyjnie komórkami i świadczą pracę na równi z członkami kierowanego zespołu, zachowują prawo do wynagrodzenia z dodatkiem w zamian za pracę w godzinach nadliczbowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|