Prawidłowe wypowiedzenie umowy o pracę - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 72 (1634) z dnia 9.09.2019
Obowiązuje pisemna forma wypowiedzenia umowy o pracę
Pracownik złożył nam wypowiedzenie umowy o pracę zwykłym e-mailem. Twierdzi, że obecnie można w sprawach kadrowych składać oświadczenia w dowolnej formie, nawet poprzez SMS. Czy faktycznie nie obowiązuje już pisemna forma wypowiedzenia umowy o pracę? Jeżeli nadal jest obowiązująca, to czy wypowiedzenie pracownika jest ważne?
Wymóg zachowania formy pisemnej wypowiedzenia umowy o pracę jest nadal aktualny i nie zmieniło tego wprowadzenie od 8 września 2016 r. nowej formy dokonywania czynności prawnej, tj. formy dokumentowej. To zapewne tę formę miał na myśli pracownik Czytelników. Do zachowania formy dokumentowej wystarczy złożenie oświadczenia woli w postaci dokumentu, w sposób umożliwiający ustalenie osoby składającej oświadczenie (art. 772 Kodeksu cywilnego - Dz. U. z 2019 r. poz. 1145). Przy czym przez dokument rozumie się każdy nośnik informacji umożliwiający zapoznanie się z jej treścią (art. 773 K.c.). W związku z tak szeroką definicją dokumentu generalnie nie jest już potrzebne złożenie na nim podpisu. Jest to istotne w odniesieniu do powszechnych teraz sposobów komunikowania, jak korespondencja e-mail, przez media społecznościowe, SMS, nagrania rozmów telefonicznych czy wideorozmowy. Złożenie oświadczenia woli w drodze takich dokumentów jest wystarczające, choć z pewnymi wyjątkami. Po pierwsze, przepisy prawa cywilnego mogą zastrzegać dla określonych czynności inną formę prawną (np. notarialną), która w takim przypadku będzie strony obowiązywała. W odniesieniu do prawa pracy trzeba natomiast pamiętać, że regulacje Kodeksu cywilnego, w tym dotyczące formy dokumentowej, znajdują zastosowanie tylko w zakresie nieuregulowanym w przepisach prawa pracy i tylko wtedy, gdy nie kłócą się z zasadami tego prawa (art. 300 K.p.). Forma wypowiedzenia umowy o pracę jest przez Kodeks pracy wyraźnie określona. Jest to forma pisemna i choć nie jest zastrzeżona pod rygorem nieważności, obowiązuje strony.
Wypowiedzenie umowy o pracę dokonane z naruszeniem formy pisemnej jest wadliwe, ale skuteczne.
W omawianej sprawie nie ma możliwości stosowania przepisów o dokumentowej formie składania oświadczeń woli, ponieważ w zakresie wypowiedzenia umowy o pracę przepisy prawa pracy są wyczerpujące. Wypowiedzenie powinno mieć formę pisemną, do której potrzebne jest co najmniej złożenie odręcznego podpisu lub bezpiecznego podpisu elektronicznego.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyoPrace.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|