Zapewnienie wolnej niedzieli przy pracy w systemie równoważnym
W zakładzie pracownicy wykonują pracę w systemie równoważnym na zmiany przez 7 dni w tygodniu. Czy można pracownikowi zaplanować pracę w ten sposób, że będzie pracował przez 3 ostatnie niedziele jednego miesiąca i 2 pierwsze kolejnego miesiąca? W każdym z miesięcy będzie miał zapewnioną co najmniej jedną niedzielę wolną od pracy (a w jednym nawet 2 niedziele wolne). Czy taki rozkład będzie prawidłowy?
Na mocy art. 15112 K.p. pracownik pracujący w niedzielę powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy. Regulacja ta nie odnosi się jedynie do pracownika zatrudnionego w systemie pracy weekendowej, czyli wykonującego pracę w rozkładzie przewidującym pracę wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta.
W sprawie sposobu wyznaczenia pracownikom pracującym w niedziele co czwartej niedzieli wolnej od pracy wypowiedziała się Państwowa Inspekcja Pracy w piśmie znak: GPP-459-4560-49/09/PE/RP. Stwierdziła w nim, że art. 15112 K.p. nie precyzuje, jak liczyć te 4 tygodnie. Dlatego można przyjąć, że rytm, w jakim pracownikowi będzie udzielana wolna niedziela, jest niezależny od okresów rozliczeniowych i w zasadzie powinien być odnoszony do układu tygodni w roku kalendarzowym. Z uwagi na to, że przepis nie określa początku 4-tygodniowego okresu, w jakim ma przypadać wolna niedziela, pracodawca wywiąże się z tego wymogu, jeśli w każdym dowolnie wybranym 4-tygodniowym okresie będzie przypadać co najmniej jedna niedziela wolna od pracy.
Niedziela wolna od pracy powinna być z góry ustalona przez pracodawcę w rozkładzie czasu pracy danego pracownika.
Jak wynika z przytoczonych wyjaśnień, regulacja dotycząca zapewnienia pracownikowi co najmniej raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy nie powinna odnosić się wyłącznie do miesięcy kalendarzowych, czy okresów rozliczeniowych. Niezależnie od układu kalendarza, co najmniej raz na 4 tygodnie, pracownik powinien mieć zagwarantowaną niedzielę wolną od pracy. Zdaniem PIP dotyczy to dowolnie wybranych 4-tygodniowych okresów, choćby przypadały na przełomie miesiąca.
Ustalenie pracownikowi 5 niedziel pracy pod rząd - nawet jeżeli przypadają one w innych miesiącach - jest więc nieprawidłowe i narusza przepisy o czasie pracy. Zasada zapewnienia raz na 4 tygodnie niedzieli wolnej od pracy musi być stosowana w każdym, dowolnie wskazanym 4-tygodniowym przedziale czasowym, niezależnie od miesięcy kalendarzowych i okresów rozliczeniowych.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PoradnikKsiegowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|