Świadczenia płacowe po uchyleniu regulaminu wynagradzania
Po przeprowadzeniu zwolnień grupowych stan zatrudnienia w naszej firmie wynosi 35 pracowników (przed zwolnieniami było 59 pracowników). W związku z tym chcielibyśmy zrezygnować z regulaminu wynagradzania, który posiadaliśmy ze względu na wcześniejszy stan zatrudnienia. Czy taka rezygnacja jest dopuszczalna? Czy uchylenie regulaminu spowoduje automatyczną zmianę warunków zatrudnienia pracowników w zakresie składników płacowych przewidzianych w tym regulaminie?
Pracodawca, który ze względu na zmniejszenie stanu zatrudnienia nie jest już zobowiązany do tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania, może zrezygnować z tych aktów prawa zakładowego. Obowiązek tworzenia wskazanych regulaminów dotyczy pracodawców zatrudniających co najmniej 50 pracowników oraz zatrudniających od 20 do 49 pracowników, jeżeli zakładowa organizacja związkowa wystąpiła z wnioskiem o utworzenie regulaminów (art. 104 § 11 i § 3 Kodeksu pracy).
Regulaminy pracy i wynagradzania generalnie mają charakter bezterminowy. Przepisy Kodeksu pracy nie przewidują utraty mocy obowiązującej regulaminów z uwagi na to, że stan zatrudnienia w danym zakładzie spadł poniżej poziomu zobowiązującego do ich tworzenia. Przepisy kodeksowe nie normują również kwestii ewentualnej rezygnacji z tych aktów prawa zakładowego. Były one jednak przedmiotem opinii Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, które uznało, że w rozpatrywanym przypadku pracodawca może zrezygnować z regulaminu pracy i wynagradzania w trybie analogicznym do ich wprowadzenia (patrz ramka).
Odnosząc się do drugiego pytania należy przypomnieć, że zabranie pracownikom prawa do świadczeń wynikających z regulaminu wynagradzania (np. w konsekwencji rezygnacji z tego regulaminu) wymaga zmiany warunków umowy o pracę. Oczywiście nie można pracownikom odebrać świadczeń przysługujących im na mocy ustawy i w granicach ustawowych.
"(...) wejście w życie (...) zmian w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2017 r. (polegających na wprowadzeniu od tej daty progu zatrudnienia 50 pracowników, zamiast 20 pracowników, jako zobowiązującego do tworzenia regulaminów pracy i wynagradzania - przyp. red.) nie spowodowało, że regulaminy wynagradzania i regulaminy pracy obowiązujące u pracodawców zatrudniających mniej niż 50 pracowników utraciły swoją moc prawną. Nie jest również konieczna rezygnacja pracodawców z tych regulaminów.
Natomiast pracodawcy mogą zrezygnować z tych regulaminów (...) przyjmuje się, że regulaminy te mogą być uchylone w takim samym trybie, w jakim są one wprowadzane w zakładzie pracy. (...)". Stanowisko Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, udostępnione naszemu Wydawnictwu w dniu 13 stycznia 2017 r. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieWynagrodzenia.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|