vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Czas pracy w sytuacjach wątpliwych - Dodatek nr 6 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 6 (528) z dnia 10.03.2021

Dyżur "pod telefonem"

Kodeks pracy dzieli dyżury pracownicze, czyli okresy pozostawania w gotowości do wykonywania umówionej pracy przypadające poza normalnymi godzinami jej świadczenia, na pełnione w miejscu pracy lub innym miejscu wyznaczonym przez pracodawcę oraz na dyżury domowe (art. 1515 § 1 i 3 K.p.). Kwalifikacja danego dyżuru decyduje o sposobie jego rekompensaty, gdyż czas wolny lub, w razie braku możliwości jego udzielenia, stawka godzinowa wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania pracownika należą się pod warunkiem, że dyżur był pełniony poza domem pracownika. Podział dyżurów na domowe i pełnione w wyznaczonym przez pracodawcę miejscu był dawniej uzasadniony brakiem możliwości bezprzewodowej łączności telefonicznej. Aby pracodawca mógł wezwać podwładnego do pracy w trakcie dyżuru, musiał on przebywać w domu, gdyż warunkowało to możliwość odebrania wiadomości z zakładu za pośrednictwem telefonu stacjonarnego. Rozwój telefonii komórkowej oraz innych środków bezprzewodowej łączności spowodował, że różnice między dyżurem domowym a pełnionym w innym miejscu zaczęły się stopniowo zacierać.

Pragnąc unikać komplikacji i kosztów związanych z dodatkową rekompensatą dyżurów lub szukając sposobu ominięcia przepisów o nieprzerwanych odpoczynkach dobowych i tygodniowych, które znajdują zastosowanie również wobec dyżuru domowego, pracodawcy poszukiwali innego rozwiązania. Jego przykładem jest planowanie podwładnym okresów osiągalności (tzw. "pod telefonem"), podczas których są oni zobowiązani do pozostawienia włączonego telefonu służbowego i odebrania go w przypadku, gdyby pracodawca miał potrzebę skontaktowania się z podwładnym poza godzinami pracy. Wobec upowszechnienia telefonów komórkowych okresy gotowości nie wiążą się przy tym z koniecznością zobowiązania pracownika do przebywania w miejscu zamieszkania lub innym miejscu wskazanym przez pracodawcę, gdyż z perspektywy możliwości kontaktu z pracownikiem i wezwania go do pracy te okoliczności nie mają znaczenia. Wprowadzanie tego typu dodatkowych zobowiązań rodzi poważne wątpliwości, czy taki okres gotowości nie powinien być kwalifikowany jako dyżur pracowniczy szczególnie, gdy pracodawca zobowiązał podwładnego do pozostawania w okresach osiągalności ("pod telefonem") w gotowości do stawienia się w zakładzie pracy w określonym czasie od wezwania.

Taki przypadek był rozważany przez Sąd Najwyższy w wyroku z 9 grudnia 2011 r., sygn. akt II PK 115/11 (OSNP 2013/9-10/103). Na jego łamach uznano, że czas pełnienia dyżuru "pod telefonem" nie może być kwalifikowany jako okres odpoczynku, gdyż nawet jeśli nie zostanie on uznany za dyżur domowy lub pełniony przez pracownika w innym miejscu, nie może naruszać przepisów o nieprzerwanych odpoczynkach dobowych. Podstawą takiej interpretacji jest art. 2 dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. dotyczącej niektórych aspektów organizacji czasu pracy, definiujący czas pracy jako każdy okres, podczas którego pracownik wykonuje pracę lub pozostaje w dyspozycji pracodawcy wykonując swoje zadania lub realizując obowiązki. Z kolei każdy okres, który nie jest czasem pracy stanowi czas odpoczynku. Jeśli chodzi o orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, to jest ono jednoznacznie ustalone w odniesieniu do dyżuru zakładowego. Przyjmuje się w nim, że czas takiego dyżuru podlega wliczeniu do czasu pracy (jest czasem pracy; por. postanowienie z dnia 11 stycznia 2007 r. w sprawie C-437/05, Jan Vorel przeciwko Nemocnice Česky Krumlov, ECR 2007, s. I-331). Przyjmując wprost wykładnię prezentowaną przez ETS należy więc przyjąć, że dla pracownika odbywającego dyżur w systemie oczekiwania na wezwanie poza miejscem pracy, czasem pracy są jedynie okresy przeznaczone na faktyczne wykonywanie pracy, jeśli pracownik został wezwany przez pracodawcę. W tym zakresie Trybunał nie podzielił opinii rzecznika generalnego, zgodnie z którą czas dyżuru odbywanego w systemie oczekiwania na wezwanie pracodawcy stanowi kategorię pośrednią między czasem pracy i czasem odpoczynku ze względu na to, że pracownik nie może wtedy całkowicie dobrowolnie dysponować swoim czasem.

Porównując wskazane regulacje europejskie do rodzimych przepisów dojdziemy do wniosku, że nasze lokalne rozwiązanie jest korzystniejsze dla pracownika od przepisów prawa wspólnotowego. Choć czasu dyżuru domowego nie wlicza się do czasu pracy w zakresie, w jakim pracownik nie został wezwany do wykonywania zadań, nie może on uszczuplać przysługującego podwładnemu okresu odpoczynku. W efekcie poza czasem pracy i czasem odpoczynku rodzime przepisy przewidują również trzecią kategorię, czyli dyżur domowy, który w zakresie nieprzeznaczonym na wykonywanie pracy na wezwanie pracodawcy nie jest ani czasem pracy, ani czasem odpoczynku.

Ważne: Miejsce pełnienia dyżuru może być wyznaczone w różny sposób, w czym przejawia się analogia do sposobów określenia miejsca pracy. Może być to bowiem punkt lub pewien obszar w znaczeniu geograficznym, nawet jeśli został on określony w sposób pośredni.

Taka sytuacja wystąpi niewątpliwie w przypadku, gdy pracodawca nie określa precyzyjnie miejsca pełnienia takiego dyżuru, zobowiązując jednocześnie podwładnego do stawienia się w pracy w określonym czasie po wezwaniu go przez pracodawcę. Przypadki, w których pracownik zostaje zobowiązany do pozostawania w gotowości do pracy "pod telefonem" i stawienia się w zakładzie w ciągu godziny od wezwania go przez pracodawcę należy więc kwalifikować jako dyżur w innym wyznaczonym przez pracodawcę miejscu. Choć pracownik dysponuje w takich okolicznościach znacznym marginesem swobody co do sposobu spędzania tego czasu, musi być jednak przez cały czas gotowy do świadczenia pracy. Przez to nie może podejmować żadnych czynności wyłączających gotowość do pracy, jak i możliwość stawienia się w określonym czasie w miejscu jej wykonywania.

Przykład

Firma zajmująca się przewozami regularnymi osób zatrudnia pracowników, do zadań których należy ustalanie okoliczności i przyczyn wypadków, w których uczestniczyły pojazdy będące własnością zakładu. Pracownicy tego działu są zatrudnieni w ramach systemu podstawowego i wykonują zadania od poniedziałku do piątku w stałych godzinach 800-1600. Jednocześnie pracodawca wyznaczył każdemu z nich tzw. plany osiągalności, w ramach których zobowiązywał pracowników do pozostawania pod telefonem w okresie od 1600 w poniedziałek do 800 w kolejny poniedziałek, przez 1 lub 2 tygodnie miesięcznie. W ramach planów osiągalności pracownicy byli zobowiązani odbierać telefon służbowy po godzinach pracy i na wezwanie pracodawcy w ciągu godziny dojechać do miejsca wypadku.

Okresy te noszą wszystkie cechy dyżuru pozazakładowego, gdyż polegają na pozostawaniu na polecenie pracodawcy w gotowości do wykonywania pracy wynikającej z zawartej umowy poza normalnymi godzinami jej świadczenia, co polegało na obowiązku odebrania telefonu służbowego. Choć pracodawca nie wyznaczył pracownikom konkretnego miejsca, w którym mają oczekiwać na wezwanie do pracy, określenie maksymalnego czasu, w ramach którego muszą oni dotrzeć do miejsca wykonywania pracy po wezwaniu przez pracodawcę jest pośrednim określeniem obszaru, w ramach którego pracownik będzie pełnił dyżur. Wszystko to powoduje, że działanie pracodawcy należy uznać za wykroczenie przeciwko przepisom o czasie pracy, gdyż polecenie pracownikowi dyżuru pozazakładowego nie może naruszać prawa do 11-godzinnych odpoczynków dobowych oraz 35-godzinnych odpoczynków tygodniowych, a fakt pełnienia dyżuru przez cały tydzień poza godzinami pracy oraz w wolne soboty i niedziele uniemożliwiał skorzystanie z tych odpoczynków.


Uwaga!
Sąd Najwyższy w powołanym wcześniej wyroku z 9 grudnia 2011 r. przyjął, iż to, że pracodawca planując dyżury pozazakładowe naruszał przepisy o minimalnych okresach odpoczynku powoduje, że pracownik może dochodzić nie tylko wynagrodzenia za czas dyżurów, które nie zostały zrekompensowane czasem wolnym, lecz ponadto zadośćuczynienia w następstwie naruszenia dobra osobistego, jakim jest niezapewnienie wymaganych ustawą okresów odpoczynku. Aby dochodzić powództwa z art. 448 K.c. wystarczy bowiem, że podwładny wykaże choćby najlżejszą postać winy sprawcy naruszenia jego dobra osobistego.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.Czas-Pracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.