Wniosek o urlop macierzyński bez skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka
Wypłacam zasiłki dla swoich ubezpieczonych. Pracownica kilka dni temu urodziła dziecko, ale nadal przebywa z nim w szpitalu. Ojciec dziecka w imieniu pracownicy przyniósł jej wniosek o urlop macierzyński, ale bez skróconego aktu urodzenia dziecka, którego na razie nie może uzyskać z uwagi na brak rejestracji nowo narodzonego dziecka. Czy w tej sytuacji mogę jej wypłacić zasiłek macierzyński?
NIE. Co prawda urlop macierzyński przysługuje pracownicy z mocy prawa (pracownica nie ma obowiązku złożenia do pracodawcy wniosku o udzielenie urlopu macierzyńskiego), a dzień urodzenia dziecka z założenia jest pierwszym dniem urlopu macierzyńskiego, jednak dokumentem potwierdzającym datę porodu jest skrócony odpis aktu urodzenia dziecka, który i tak powinien zostać dostarczony do pracodawcy. Niedostarczenie tego dokumentu uniemożliwi wypłatę pracownicy zasiłku macierzyńskiego.
Skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub jego kopia potwierdzona przez płatnika składek albo przez ZUS za zgodność z oryginałem jest dokumentem niezbędnym do przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego m.in. za okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego, przypadający od dnia porodu.
Gdyby pracownica występowała o urlop macierzyński za okres przed dniem porodu, na co pozwala art. 180 § 2 Kodeksu pracy, wówczas przyznania i wypłaty zasiłku macierzyńskiego za okres przed dniem porodu można by dokonać na podstawie zaświadczenia lekarskiego wystawionego na zwykłym druku, określającego przewidywaną datę porodu. Stanowi o tym § 9 rozporządzenia MRPiPS w sprawie zakresu informacji (...). Także art. 53 ust. 2 ustawy zasiłkowej wskazuje wprost, iż:
- przewidywaną datę porodu określa zaświadczenie wystawione przez lekarza na zwykłym druku, natomiast
- datę porodu dokumentuje się skróconym odpisem aktu urodzenia dziecka.
Brak wymienionych dokumentów uniemożliwia przyznanie i wypłatę zasiłku macierzyńskiego odpowiednio za okres przed porodem lub od dnia porodu.
Z wypłatą zasiłku macierzyńskiego Czytelnik musi zatem poczekać do czasu przedłożenia przez pracownicę lub np. ojca dziecka brakującego skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka.
Przy czym pracownica nie musi obawiać się przedawnienia prawa do tego świadczenia. Za sprawą art. 67 ustawy zasiłkowej roszczenie o wypłatę m.in. zasiłku macierzyńskiego przedawnia się bowiem z założenia po upływie 6 miesięcy od ostatniego dnia okresu, za który zasiłek przysługuje. Trzeba przypomnieć, iż pracownica, która urodziła dziecko, może korzystać z zasiłku macierzyńskiego przez okres ustalony przepisami Kodeksu pracy jako okres urlopu macierzyńskiego i urlopu rodzicielskiego (art. 29a ust. 1 ustawy zasiłkowej), a więc w przypadku urodzenia jednego dziecka podczas jednego porodu przez łączny okres do 52 tygodni (tj. 20 tygodni urlopu macierzyńskiego + do 32 tygodni urlopu rodzicielskiego). Pracownica musi się jednak liczyć z opóźnieniem wypłaty zasiłku macierzyńskiego.
Kalkulator urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego dostępny jest w serwisie kalkulatory.gofin.pl.
W opisanych okolicznościach Czytelnik powinien natomiast pamiętać, iż zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy zasiłkowej, po otrzymaniu skróconego odpisu aktu urodzenia dziecka zobowiązany będzie do wypłaty zasiłku macierzyńskiego w terminie przyjętym dla wypłaty wynagrodzeń lub dochodów, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od daty złożenia tego dokumentu.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|