Krajowe odcinki podróży zagranicznej kierowcy a podróż służbowa
Nowa definicja podróży służbowej kierowcy
Z dniem 2 lutego 2022 r. nastąpiła zasadnicza zmiana definicji podróży służbowej kierowców. Przed tą datą przez taką podróż, zgodnie z ówczesnym brzmieniem art. 2 pkt 7 ustawy o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2022 r. poz. 1473), rozumiano każde zadanie służbowe polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
- przewozu drogowego poza miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, na rzecz którego kierowca wykonuje swoje obowiązki, oraz inne miejsce prowadzenia działalności przez pracodawcę, w szczególności filie, przedstawicielstwa i oddziały,
- wyjazdu poza ww. miejscowości czy miejsca w celu wykonania przewozu drogowego.
W wyniku nowelizacji przywołanego przepisu (co miało związek z wdrożeniem tzw. Pakietu Mobilności) zagraniczne przewozy drogowe zostały wyłączone z definicji podróży służbowej. Od 2 lutego 2022 r. przez podróż służbową kierowcy rozumie się bowiem każde zadanie służbowe wykonywane w ramach krajowych przewozów drogowych, polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy, przewozu drogowego lub wyjazdu w celu wykonania przewozu drogowego, poza wskazane wcześniej miejscowości/miejsca.
Zgodnie z dodanym art. 21b ustawy o czasie pracy kierowców, kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 K.p. Ponieważ jednak każda podróż zagraniczna (również kierowcy) składa się na ogół z krajowych odcinków tej podróży, podjętych w celu przekroczenia granicy i powrotu z zagranicy, powstało pytanie, jak traktować krajowe odcinki przejazdów zagranicznych kierowcy.
Krajowa część przewozu zagranicznego
Aktualna definicja podróży służbowej kierowcy została wprowadzona na mocy ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2022 r. poz. 209). Nowelizacja ta zmieniła również w ustawie o czasie pracy kierowców art. 21a, zgodnie z którym po zmianie kierowcom wykonującym przewozy drogowe w ramach krajowej podróży służbowej przysługują świadczenia delegacyjne na podstawie przepisów wydanych w oparciu o art. 775 K.p. Zastosowanie do takich przewozów znajduje więc rozporządzenie w sprawie podróży służbowej. W kontekście przywołanego przepisu powstała jednak wątpliwość, czy kierowca w transporcie międzynarodowym, odbywając przejazd po terenie kraju w celu wyjazdu za granicę lub powrotu z zagranicy, odbywa krajową podróż służbową.
Ministerstwo Infrastruktury, do którego nasze Wydawnictwo zwróciło się z zapytaniem w tej sprawie, uznało, że nie. Opinię tę potwierdził też Główny Inspektorat Pracy, w odpowiedzi na zapytanie naszego Wydawnictwa (patrz ramka). W świetle stanowisk obu urzędów przewozem międzynarodowym jest całe zadanie przewozowe wykonywane przez kierowcę, łącznie z krajowymi odcinkami tego przejazdu (ponieważ mają związek z przewozem zagranicznym). W konsekwencji tylko kierowcy wykonujący wyłącznie krajowy przewóz drogowy mogą odbywać podróże służbowe.
"(...) na podstawie nowego art. 21b ust. 1 ustawy o czasie pracy kierowców, kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu art. 775 § 1 Kodeksu pracy.
Zgodnie z definicją przewozu międzynarodowego przywołaną w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009, w art. 2 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 oraz zgodnie z praktyką służb kontrolnych, każdy przejazd bez ładunku albo bez pasażerów, który ma związek z przewozem zagranicznym, traktowany jest jako przewóz międzynarodowy, podczas którego muszą być spełnione wszystkie warunki wykonywania takiego przewozu, np. w zakresie posiadania w pojeździe i okazywania do kontroli odpowiedniego wypisu z licencji wspólnotowej. Należy zatem uznać, że »przewóz krajowy« to przewóz, który nie został określony w art. 2 pkt 2 rozporządzenia (WE) nr 1072/2009 w zakresie przewozu rzeczy lub art. 2 pkt 1 rozporządzenia (WE) nr 1073/2009 w zakresie przewozu osób. (...)". Odpowiedź Ministerstwa Infrastruktury z dnia 5 maja 2022 r.
Definicja podróży służbowej została określona jako każde zadanie służbowe wykonywane w ramach krajowych przewozów drogowych polegające na wykonywaniu, na polecenie pracodawcy:
(...) Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, że kierowca wykonujący zadania służbowe w ramach międzynarodowych przewozów drogowych nie jest w podróży służbowej w rozumieniu przepisów ustawy o czasie pracy kierowców i nie mają doń zastosowania zasady pokrywania kosztów określone w art. 21a ustawy. Co więcej, poprzez wyłączenie z art. 21b taki kierowca nie jest także w podróży służbowej w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy. Tym samym nie powinien otrzymać świadczeń z tytułu podróży służbowych (dzielenie przejazdu momentem przekroczenia granicy polskiej na odcinki krajowy i zagraniczny nie ma więc podstaw)". Odpowiedź Głównego Inspektoratu Pracy z dnia 31 maja 2022 r. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|