Tworzenie i prowadzenie ZFŚS - Dodatek do Gazety Podatkowej nr 11 (1261) z dnia 8.02.2016
Rezygnacja z tworzenia ZFŚS
Jednostki budżetowe zawsze tworzą Fundusz
Zakłady będące jednostkami budżetowymi lub samorządowymi zakładami budżetowymi tworzą ZFŚS obligatoryjnie, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. W przypadku takich jednostek wymóg tworzenia Funduszu jest bezwzględny, tj. pracodawcy budżetowi nie mogą z niego zrezygnować pod żadnymi warunkami. Natomiast odnośnie pracodawców spoza sfery budżetowej, to decydującą przesłanką obowiązkowego tworzenia Funduszu jest stan zatrudnienia na 1 stycznia danego roku kalendarzowego. Chodzi przy tym o zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty. Jeżeli liczba pełnych etatów u pracodawcy pozabudżetowego, według stanu na pierwszy dzień roku, wynosi co najmniej 20, wówczas powstaje obowiązek utworzenia Funduszu. Rezygnację z Funduszu przez pracodawcę o powyższym stanie zatrudnienia przewiduje art. 4 ustawy o ZFŚS. Wprowadza on możliwość rezygnacji z Funduszu, pod warunkiem że postanowienie w sprawie rezygnacji zostanie wprowadzone do obowiązujących u danego pracodawcy aktów prawa zakładowego. Mogą to być: regulamin wynagradzania lub układ zbiorowy pracy. Przy czym, jeżeli u pracodawcy funkcjonuje zakładowa organizacja związkowa, konieczne jest uprzednie uzyskanie jej zgody na rezygnację z Funduszu. W razie braku takiej organizacji, wymaganą zgodę należy pozyskać od przedstawiciela pracowników wyłonionego w sposób zwyczajowo przyjęty w zakładzie pracy. Należy też pamiętać, że po wprowadzeniu zapisu o rezygnacji do prawa zakładowego, trzeba "odczekać", aż zapis ten wejdzie w życie. W przypadku regulaminu wynagradzania następuje to po upływie dwóch tygodni od podania treści zmiany do wiadomości pracowników. Zmiany do układu zbiorowego, wprowadzane w formie protokołów dodatkowych, wchodzą w życie najwcześniej w dniu rejestracji w odpowiednim rejestrze układów.
Analogiczna procedura obowiązuje pracodawcę, który ma zatrudnienie na dzień 1 stycznia danego roku poniżej "dwudziestu pełnych etatów", ale jednocześnie 20 pracowników w ujęciu osobowym. Choć formalnie pracodawca o takim stanie zatrudnienia nie jest zobowiązany do tworzenia Funduszu, jednak, jak wynika z art. 3 ust. 3b ustawy o ZFŚS, również on musi dokonać rezygnacji z ZFŚS (jeżeli nie chce go tworzyć). Pewnym udogodnieniem dla obu wspomnianych grup pracodawców jest to, że mogą zrezygnować z ZFŚS w dowolnym momencie roku kalendarzowego.
Rezygnacja z Funduszu przez "małego" pracodawcę
Przepisy ustawy o ZFŚS do grupy pracodawców niezobowiązanych do tworzenia Funduszu zaliczają zakłady, w których stan zatrudnienia na dzień 1 stycznia danego roku jest niższy niż 20 pracowników, po przeliczeniu na pełne etaty, jak i w ujęciu osobowym. Tacy pracodawcy nie muszą tworzyć przepisów zakładowych. Jednak tak samo jak pracodawcy, którzy je posiadają, muszą się opowiedzieć co do tego, czy chcą prowadzić Fundusz. Jeżeli nie, w styczniu danego roku są zobowiązani poinformować pracowników o tym fakcie, podobnie jak o wypłacaniu lub niewypłacaniu świadczenia urlopowego.
Zgodnie z większością orzeczeń sądowych "mały" pracodawca, nieobjęty układem i (albo) regulaminem, który postanowił zrezygnować z udzielania pomocy socjalnej, nie ma obowiązku jej udzielania nawet gdy uchybił powinności poinformowania pracowników o tym fakcie w przypisanej formie i terminie. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 1 marca 2007 r., sygn. akt I OSK 814/06, stwierdził, że: "Niedopełnienie przez pracodawcę obowiązku określonego w art. 3 ust. 3a ustawy (...) stanowi wykroczenie sankcjonowane w art. 12a ust. 1 ww. ustawy. W żadnym natomiast razie naruszenie przepisów ustawy poprzez niedopełnienie obowiązku informacyjnego nie może być utożsamiane z obowiązkiem pracodawcy do wypłaty świadczenia urlopowego, które, o ile pracodawca zatrudniający mniej niż 20 pracowników nie przyjął na siebie zobowiązania w tym zakresie, nie stanowi świadczenia należnego". Odmiennego zdania jest Państwowa Inspekcja Pracy (znak pisma: GNP/97/024-84/04).
Łódź, dnia 11 stycznia 2016 r. | |
Zakład Fryzjerski "KODO" ul. Błotna 34/3, Łódź |
|
Informacja o rezygnacji z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i o niewypłacaniu świadczenia urlopowego |
|
Na podstawie art. 3 ust. 3a ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 2015 r. poz. 111) informuję, że w Zakładzie Fryzjerskim "KODO" przy ul. Błotnej 34/3 w Łodzi nie tworzy się w 2016 r. zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani nie wypłaca świadczenia urlopowego. | |
Robert Bałaban właściciel (podpis pracodawcy) |
Przykład W dniu 1 stycznia 2016 r. w przedsiębiorstwie było zatrudnionych 15 pracowników w pełnym wymiarze czasu pracy oraz 6 na część etatu (łącznie 21 osób). Pięciu pracowników niepełnoetatowych świadczy pracę na 1/2 etatu, natomiast jeden na 3/4 etatu. Pracodawca ustalił stan zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty:
Pracodawca nie jest zobowiązany do tworzenia Funduszu, gdyż zatrudniał w badanym dniu 18,25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Może jednak go tworzyć dobrowolnie. Może też wypłacać swoim pracownikom świadczenie urlopowe. Rezygnacja z tworzenia Funduszu oraz z wypłacania świadczenia wymaga umieszczenia stosownego postanowienia w tej sprawie w regulaminie wynagradzania (z racji stanu zatrudnienia taki regulamin pracodawca powinien posiadać), chyba że jest objęty układem zbiorowym pracy, w którym uregulowano sprawy związane z wynagradzaniem pracowników oraz udzieleniem im innych świadczeń ze stosunku pracy. Wówczas postanowienie w omawianej sprawie powinno być zawarte w układzie. |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.ZFSS.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|