Legitymacja ubezpieczeniowa potwierdza wysokość wynagrodzenia
Pracownik był zatrudniony w latach 70-tych. Dokumentacja płacowa została zniszczona. Zachowały się jedynie szczątkowe akta osobowe. Pracownik zwrócił się o wystawienie zaświadczenia potwierdzającego jego wynagrodzenie, przedkładając w tym celu swoją legitymację ubezpieczeniową. Zawiera ona wpisy dotyczące wysokości jego zarobków z tamtego okresu. Czy na podstawie tej legitymacji mogę wystawić zaświadczenie o uzyskanym przez pracownika wynagrodzeniu?
NIE. Wysokość wynagrodzenia przyjmowanego do ustalenia podstawy wymiaru emerytury lub renty potwierdzana jest przez pracodawcę poprzez wystawienie odpowiedniego zaświadczenia. Jest to podstawowy środek dowodowy służący ustaleniu podstawy wymiaru świadczeń. Kolejnymi z dowodów, w zasadzie równorzędnymi z wymienionym zaświadczeniem, są:
- legitymacja ubezpieczeniowa lub
- inny dokument, na podstawie którego można ustalić wysokość wynagrodzenia.
Tak wynika z § 21 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe, zwanego dalej rozporządzeniem.
Legitymacja ubezpieczeniowa zawierająca odpowiednie wpisy została dopuszczona jako jeden ze środków dowodowych. Nie ma więc takiej potrzeby ani konieczności, aby pracodawca obecnie wystawiał zaświadczenie o osiągniętym przez pracownika wynagrodzeniu w ubiegłych latach w oparciu o zapisy zawarte w tej legitymacji.
Podstawę wystawienia zaświadczenia przez pracodawcę stanowi dokumentacja płacowa albo ewentualnie zastępcza, czyli ta, która zachowała się w aktach osobowych. Skoro, jak podał Czytelnik, dokumentacja płacowa nie istnieje, a akta osobowe nie są kompletne, nie powinien on wystawiać zaświadczenia w oparciu o wpisy zawarte w legitymacji ubezpieczeniowej.
Legitymacja ubezpieczeniowa traktowana jest jako samoistny środek dowodowy.
Taką legitymację były pracownik, o którym mowa w pytaniu, powinien przedłożyć w organie rentowym w momencie ubiegania się o świadczenie emerytalno-rentowe albo o przeliczenie pobieranego już świadczenia.
Jak uregulował ustawodawca, dowody z dokumentów powinny być dołączone do wniosku w oryginale. Warto jednak wskazać, iż po wydaniu decyzji w sprawie świadczenia organ rentowy zwraca zainteresowanemu, na jego wniosek, przedłożone dokumenty po sporządzeniu ich kopii, za wyjątkiem m.in. zaświadczeń potwierdzających wysokość wynagrodzenia. Tak wynika z § 28 ust. 2 wskazanego wcześniej rozporządzenia.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|