Przerwy w czasie pracy
Do czasu pracy kierowców wlicza się 15-minutową przerwę śniadaniową przysługującą w dniówkach, w których czas pracy kierowcy wynosi co najmniej 6 godzin. Poza nią ustawa przewiduje również prawo kierowców do przerw przeznaczonych na odpoczynek, wynoszących co najmniej 30 minut, jeśli czas pracy w danej dobie nie przekracza 9 godzin oraz 45 minut w przypadkach wykonywania pracy w wyższym wymiarze dobowym. Zgodnie z art. 13 ustawy o czasie pracy kierowców, przerwy te powinny być wykorzystane najpóźniej po 6 godzinach pracy i mogą być dzielone na części trwające co najmniej po 15 minut. W takim przypadku mogą one przypadać w trakcie okresu 6-godzinnego lub bezpośrednio po nim.
Ważne: 15-minutowa przerwa śniadaniowa nie wydłuża podstawowej 30- lub 45-minutowej przerwy na odpoczynek, więc ulegają one skróceniu o czas jej trwania (art. 13 i art. 6 ust. 3 ustawy o czasie pracy kierowców). |
Problemów nie budzą również przypadki kierowców-pracowników, którzy wykonują przewozy pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony lub autobusami przeznaczonymi do przewozu więcej niż 9 osób, licząc z kierującym. Mają oni bowiem prawo do przerw w prowadzeniu pojazdu zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub Umowy AETR, które nie kumulują się z przerwami w czasie pracy (art. 27 ust. 4 ustawy o czasie pracy kierowców). W praktyce oznacza to, że skorzystanie z przerw w prowadzeniu pojazdu wyłącza obowiązek udzielania kierowcy przerw w czasie pracy. Zasada ta ma charakter przemienny.
Przykład |
Kierowca pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej 10 ton prowadził pojazd przez 3 godziny, a następnie nadzorował załadunek i wykonywał inne prace przez kolejne 4 godziny. Kierowca nie ma prawa do przerwy w jeździe, gdyż prowadził pojazd przez mniej niż 4,5 godziny, niemniej wykonuje pracę w danej dobie przez 6 kolejnych godzin.
Oznacza to, że po tym okresie musi skorzystać z co najmniej 30 minut przerwy, zgodnie z przepisami ustawy o czasie pracy kierowców.
Przerwy w czasie pracy, podobnie jak przerwy w prowadzeniu pojazdu, zalicza się do czasu drugiego dyżuru za wyjątkiem 15-minutowej przerwy śniadaniowej, która podlega zaliczeniu do czasu pracy. Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu, należy uznać, że z 30 minut przerwy wykorzystanej po 6 godzinach pracy, 15 minut podlega zaliczeniu do czasu pracy, pozostałe 15 minut powinno być wynagrodzone kwotą nie niższą niż 50% stawki godzinowej z wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania kierowcy.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|