Systemy czasu pracy
Praktyka wskazuje, że w przypadku kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km największą popularność zdobyły systemy przerywany i mieszany (art. 16 i 19 ustawy o czasie pracy kierowców). Pozwalają one bowiem wyłączyć z czasu pracy kierowcy przerwę występującą pomiędzy porannym a popołudniowym szczytem komunikacyjnym. To z kolei umożliwia ograniczenie do minimum liczby wypracowywanych przez kierowców nadgodzin, redukując maksymalnie koszty ich pracy. Oba systemy pozwalają na wyłączenie z czasu pracy kierowcy przerwy trwającej maksymalnie 5 godzin, jeśli czas pracy w danej dobie jest równy 8 godzinom. Będzie to zasadą w systemie przerywanym, gdyż pracodawca musi w jego ramach planować 8-godzinne dniówki kierowcom zatrudnionym w pełnym wymiarze.
Z kolei system mieszany, zawierający w sobie elementy systemów przerywanego i równoważnego pozwala na planowanie dniówek krótszych lub dłuższych niż 8 godzin, a co za tym idzie pozwala pracodawcy precyzyjnie dostosować planowany czas pracy do długości zadania realizowanego przez kierowcę w danym dniu. Brak tej możliwości w ramach systemu przerywanego powoduje u pracodawców ciągłe problemy praktyczne, gdyż zadań nie da się rozpisać tak, by każde z nich obejmowało precyzyjnie 8 godzin pracy. Najczęściej będą to bowiem wartości ułamkowe, np. 6 godzin 40 minut czy 9 godzin 46 minut, które nijak nie dadzą się dopasować do sztywnej 8-godzinnej normy. To z kolei powoduje konieczność dopłacania do niedopracowanego wymiaru w niektórych dobach oraz planowanie nadgodzin w innych dniówkach, gdy kierowca realizuje bardziej czasochłonne zadania.
Ustawodawca przewidział możliwość przedłużenia przerwy w systemie przerywanym do 6 godzin w przypadku kierowców wykonujących przewozy regularne, zastrzegając, że czas pracy w danej dobie nie może przekroczyć 7 godzin. Ma to ścisły związek z koniecznością zapewnienia kierowcy w każdej dobie nieprzerwanego, 11-godzinnego okresu odpoczynku. W przeciwieństwie do przerw wynikających z art. 31b ustawy o czasie pracy kierowców, przerwa z systemu przerywanego jest płatna połową stawki wynagrodzenia wynikającego z osobistego zaszeregowania kierowcy, określonego stawką godzinową lub miesięczną (art. 16 ust. 2 w związku z art. 9 ust. 5 ustawy o czasie pracy kierowców). W trakcie tej przerwy kierowca musi mieć możliwość swobodnego dysponowania swoim czasem, co oznacza np. możliwość opuszczenia pojazdu i załatwienia spraw prywatnych. W praktyce oznacza to, że podobnie jak w przypadku przerw z art. 31b ustawy o czasie pracy kierowców, pracodawca nie może nakazać kierowcy udostępnienia pojazdu dla pasażerów czy wykonywania w czasie przerwy innych czynności, gdyż będzie to uzasadniać kwalifikowanie jej jako czasu pracy.
W praktyce największe korzyści daje stosowanie do kierowców systemu mieszanego, który łączy w sobie elementy systemów przerywanego i równoważnego. Rozwiązanie przyjęte w art. 19 ustawy o czasie pracy kierowców pozwala bowiem nie tylko wyłączyć z czasu pracy najdłuższą przerwę występującą przy wykonywaniu danego zadania, ale również dostosować wymiar czasu pracy zaplanowany w poszczególnych dobach do rozkładu obsługiwanych przez kierowcę linii. Pracodawcy stosującego system mieszany nie ogranicza bowiem sztywna, 8-godzinna norma dobowa, więc może planować kierowcom do 12 godzin pracy w dobie lub przeciwnie zaplanować wymiar niższy niż norma. Ceną za tą elastyczność jest konieczność układania harmonogramów czasu pracy na co najmniej miesiąc z góry. Nie jest to jednak problem w przypadku kierowców wykonujących przewozy regularne osób na trasach do 50 km, gdyż obowiązek układania tak długich harmonogramów występuje i tak, niezależnie od przyjętego systemu czasu pracy, zgodnie z art. 31e ustawy o czasie pracy kierowców.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Czas-Pracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|