Kiedy pracodawca ma obowiązek kompletować wniosek o rentę?
Zatrudniam ponad 100 pracowników. Niedawno jeden z nich zwolnił się na własną prośbę i zarejestrował w urzędzie pracy jako osoba bezrobotna. Miesiąc później uległ poważnemu wypadkowi. Lekarz sugeruje mu, aby ubiegał się o rentę z tytułu niezdolności do pracy. Były pracownik twierdzi, że to ja, jako jego ostatni pracodawca, powinienem zająć się kompletowaniem jego wniosku o rentę. Czy rzeczywiście mam taki obowiązek?
NIE. Do kompletowania wniosków o świadczenia emerytalno-rentowe, w tym o rentę z tytułu niezdolności do pracy, zobowiązani są pracodawcy oraz inni płatnicy składek, za wyjątkiem zleceniodawców, osób fizycznych zatrudniających pracowników, niewypłacających świadczeń z ubezpieczenia chorobowego oraz płatników składek, którzy opłacają składkę za siebie i osoby współpracujące. Tak stanowi art. 125 ustawy emerytalnej.
Co ważne, kompletowanie wniosku to w zasadzie jego przygotowanie, a więc wypełnienie odpowiednich formularzy (przykładowo ZUS Rp-1R), a także pomoc pracownikowi przy zebraniu dokumentów niezbędnych do ustalenia prawa do świadczenia oraz jego wysokości, w szczególności odpowiednich zaświadczeń potwierdzających okres ubezpieczenia albo wysokość osiągniętego wynagrodzenia, jak również świadectw pracy.
Ustawodawca w sposób szczegółowy określił zakres powinności pracodawcy wobec pracownika. W sprawie wniosku o emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy obowiązkiem pracodawcy jest przygotowanie wniosku o takie świadczenie oraz przedłożenie go w organie rentowym. Przy czym przygotowanie omawianego wniosku może nastąpić wyłącznie za zgodą pracownika. Taka regulacja wskazuje, iż pracodawca jest zobowiązany do kompletowania wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy albo o emeryturę wyłącznie ubezpieczonemu (pracownikowi), za którego opłaca składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w chwili zainicjowanego przez niego procesu o ustalenie prawa do danego świadczenia emerytalno-rentowego. Pamiętać bowiem należy, iż postępowanie w sprawie świadczeń wszczyna się, co do zasady, na podstawie wniosku osoby zainteresowanej (art. 116 ust. 1 ustawy emerytalnej).
Czytelnik nie ma zatem obowiązku kompletowania wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy byłemu pracownikowi, nawet jeśli od ustania stosunku pracy minął krótki okres.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.EmeryturyiRenty.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|