Świadczenia medyczne za granicą
Na trzy miesiące oddeleguję za granicę kilku pracowników do wykonania usługi budowlanej. Składki na ubezpieczenia społeczne nadal będą odprowadzane do ZUS. Na jakiej podstawie pracownicy delegowani będą mogli korzystać z publicznej opieki zdrowotnej za granicą?
Pracodawca, który zamierza wysłać na określony czas pracowników do pracy w innym kraju członkowskim (tzw. państwo przyjmujące), ma do czynienia z tzw. delegowaniem. Unijne regulacje pozwalają na to, by tacy pracownicy nadal podlegali polskiemu systemowi ubezpieczeń społecznych, mimo że przez pewien czas będą pracować za granicą. Jest to dopuszczalne pod warunkiem, że przewidywany czas ich pracy nie przekroczy 24 miesięcy i że osoby te nie zostaną wysłane, by zastąpić innych pracowników. Jest to uregulowane w art. 12 ust. 1 rozporządzenia 883/2004/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego. W celu zastosowania tego przepisu pracodawca powinien zwrócić się do właściwego dla swojej siedziby oddziału ZUS z wnioskiem o wystawienie zaświadczenia A1 (zaświadczenie dotyczące ustawodawstwa właściwego). Zaświadczenie to potwierdza, że pracownik delegowany podlega ustawodawstwu polskiemu i w związku z tym nie są za niego opłacane składki na ubezpieczenia społeczne w kraju przyjmującym - tylko w kraju wysyłającym (czyli Polsce). Dokument ten nie uprawnia pracownika delegowanego do korzystania za granicą w razie choroby z usług publicznej opieki zdrowotnej. Stanowi jednak podstawę do wydania przez NFZ Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego, która da takie uprawnienia.
W przypadku pracowników delegowanych do wniosku o wydanie EKUZ należy dołączyć dokumenty A1 z ZUS.
Pracodawca może wystąpić z wnioskiem do NFZ o wydanie kart EKUZ dla pracowników, których zamierza delegować do pracy w innym państwie członkowskim UE. W tym celu pracownicy powinni go upoważnić do złożenia wniosku oraz odbioru kart w ich imieniu. Nie ma przy tym potrzeby, by wniosek składać dla każdego pracownika z osobna. Do wydania kart wystarczający będzie wykaz pracowników delegowanych. Powinien zawierać co najmniej takie dane, jak:
- imiona i nazwiska pracowników,
- numery PESEL,
- aktualne adresy miejsca zamieszkania pracowników w Polsce,
- państwo, do którego pracownicy zostali oddelegowani,
- okres oddelegowania.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.KodeksPracy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|