Przygotowanie przez pracodawcę wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy
Renta z tytułu niezdolności do pracy to świadczenie, które przysługuje m.in., gdy osoba zainteresowana jest niezdolna do pracy. O świadczenie takie ubiegają się zazwyczaj ci, którzy wcześniej korzystali z zasiłku chorobowego albo ze świadczenia rehabilitacyjnego. Postępowanie w sprawie renty z tytułu niezdolności do pracy inicjuje wniosek.
Prawo do renty trzeba udokumentować
Renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu niezdolnemu do pracy. Przy czym dla prawa do renty ważne jest kiedy ubezpieczony stał się niezdolny do pracy oraz czy posiada wymagany okres składkowy i nieskładkowy, odpowiedni do wieku, w którym powstała niezdolność. Szczegółowo kwestie te reguluje art. 57 i 58 ustawy emerytalnej.
Oceny niezdolności do pracy, jej stopnia oraz pozostałych okoliczności dotyczących niezdolności do pracy dokonuje lekarz orzecznik ZUS w I instancji albo komisja lekarska w II instancji.
Wniosek o rentę z tytułu niezdolności do pracy, może zostać zgłoszony:
- na piśmie, przy wykorzystaniu formularza ZUS Rp-1R,
- ustnie do protokołu sporządzonego przez pracownika ZUS,
- w formie dokumentu elektronicznego.
Złożenie samego wniosku nie jest jednak wystarczające. Do wniosku w sprawie świadczeń powinny być dołączone dowody uzasadniające prawo do nich i ich wysokość (art. 116 ust. 5 ustawy emerytalnej).
Chodzi tu o dokumenty stwierdzające m.in.:
- okresy uzasadniające prawo do renty oraz jej wysokość,
- wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia,
- stan zdrowia, jak również wywiad zawodowy sporządzony przez płatnika składek w przypadku ubezpieczonego pozostającego w zatrudnieniu.
Tak stanowi § 10 ust. 1 pkt 2-4 rozporządzenia.
Nadmienić należy, iż w przypadku, gdy konto ubezpieczonego zawiera dane pozwalające na ustalenie prawa i wysokości świadczenia, nie jest wymagane, aby do wniosku dołączył on dokumenty stwierdzające:
- okresy uzasadniające to prawo,
- wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu i uposażenia, przyjmowanych do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia.
Jeśli chodzi o dokumentację stwierdzającą okresy uzasadniające prawo do renty, mogą to być świadectwa pracy, zaświadczenia płatnika składek albo innego właściwego organu, wydane na podstawie posiadanych dokumentów. Okresy zatrudnienia można także udokumentować odpowiednim wpisem zawartym w legitymacji ubezpieczeniowej, jak również legitymacją służbową, legitymacją związku zawodowego, umową o pracę, wpisem w książeczkowym dowodzie osobistym oraz pismami kierowanymi do ubezpieczonego w czasie trwania zatrudnienia (§ 22 ust. 1 rozporządzenia).
Natomiast środkiem dowodowym stwierdzającym wysokość wynagrodzenia, dochodu, przychodu oraz uposażenia przyjmowanego do ustalenia podstawy wymiaru renty są zaświadczenia pracodawcy lub innego płatnika składek, legitymacja ubezpieczeniowa lub inny dokument, w oparciu o który jest możliwe ustalenie wysokości wynagrodzenia, dochodu, przychodu lub uposażenia (§ 21 ust. 1 rozporządzenia).
Pracodawca wystawia pracownikowi zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu na druku ZUS Rp-7.
Rola pracodawcy
W sferze ubezpieczeń społecznych pracodawcy zobowiązani są do szeregu działań wobec swoich pracowników. Jednym z obowiązków pracodawcy jest przygotowanie wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożenie go organowi rentowemu na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych. Przy czym przygotowanie takiego wniosku może nastąpić wyłącznie za zgodą pracownika (art. 125 ust. 1 pkt 4 ustawy emerytalnej).
Przygotowanie wniosku przy wykorzystaniu formularza ZUS Rp-1R to w zasadzie jego odpowiednie wypełnienie oraz skompletowanie dokumentacji, którą należy do wniosku dołączyć. Co ważne, pracownik jest zobowiązany dostarczyć pracodawcy dokumentację dotyczącą przebiegu jego ubezpieczenia, z wyjątkiem dotyczącej okresu pracy wykonywanej na rzecz pracodawcy przygotowującego wniosek. Tę bowiem wystawia pracodawca i załącza do wniosku.
Formularze ZUS Rp-7, ZUS Rp-1R dostępne są w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Zasiłki i świadczenia.
Wymieniony obowiązek przygotowania wniosku o rentę, oprócz pracodawcy, dotyczy również innego płatnika składek, z wyjątkiem jednak zleceniodawcy, osoby fizycznej zatrudniającej pracowników, niewypłacającej świadczeń z ubezpieczenia chorobowego, przedsiębiorcy opłacającego składkę za siebie i osoby współpracujące.
Obowiązki pracodawcy związane z przygotowaniem pracownikowi wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy Pracodawca jest zobowiązany do:
|
Niewywiązywanie się przez pracodawcę z obowiązku wydania pracownikowi lub organowi rentowemu zaświadczeń niezbędnych do ustalenia prawa do świadczeń i ich wysokości (art. 125 ust. 1 pkt 2 ustawy emerytalnej) może być uznane za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiązania uzasadniające odpowiedzialność odszkodowawczą na podstawie art. 471 K.c.
Z wyroku SA w Katowicach z dnia 14 maja 2008 r., sygn. akt III APa 67/07 |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.EmeryturyiRenty.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.12.2024 (piątek)
15.01.2025 (środa)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|