Wniosek pracownika o rentę z tytułu niezdolności do pracy wraz z wywiadem zawodowym
Prowadzę firmę budowlaną. Jeden z moich pracowników przebywa obecnie na zwolnieniu lekarskim. Ponieważ zamierza ubiegać się o przyznanie renty z tytułu niezdolności do pracy, przygotowuję mu wniosek do ZUS w tej sprawie. Czy powinienem do wniosku załączyć wywiad zawodowy?
TAK. Jednym z obowiązków pracodawcy jest przygotowanie, za zgodą pracownika, wniosku o rentę z tytułu niezdolności do pracy i przedłożenia go organowi rentowemu na 30 dni przed ustaniem prawa do zasiłków chorobowych. Stanowi o tym art. 125 ust. 1 pkt 4 ustawy o emeryturach i rentach z FUS, zwanej ustawą emerytalną.
Do wniosku tego należy dołączyć m.in.:
- zaświadczenie o stanie zdrowia wystawione np. na formularzu OL-9:
- nie wcześniej niż na miesiąc przed datą złożenia wniosku,
- przez lekarza, pod którego opieką lekarską znajduje się osoba, w stosunku do której ma być wydane orzeczenie o niezdolności do pracy,
- inne dokumenty potwierdzające stan zdrowia, w tym w głównej mierze dokumentację medyczną i rentową oraz inne dokumenty mające znaczenie dla wydania orzeczenia, a także
- wywiad zawodowy (np. druk N-10) dotyczący charakteru i rodzaju pracy sporządzony przez płatnika składek - jeżeli ubezpieczony pozostaje w zatrudnieniu.
Tak wynika z § 10 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe (Dz. U. z 2011 r. nr 237, poz. 1412) oraz § 2 ust. 3 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej w sprawie orzekania o niezdolności do pracy (Dz. U. z 2004 r. nr 273, poz. 2711 ze zm.).
Wymienione dokumenty są niezbędne dla celów wydania orzeczenia o niezdolności do pracy, stanowiącego podstawę do przyznania renty.
Przypomnijmy, iż za niezdolną do pracy w świetle art. 12 ustawy emerytalnej uznawana jest osoba, która całkowicie lub częściowo utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu i nie rokuje odzyskania zdolności do pracy po przekwalifikowaniu. Przy czym całkowicie niezdolną do pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy. Natomiast częściowo niezdolną do pracy jest osoba, która w znacznym stopniu utraciła zdolność do pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji.
Przy ocenie stopnia i przewidywanego okresu niezdolności do pracy oraz rokowania co do odzyskania zdolności do pracy uwzględnia się:
- stopień naruszenia sprawności organizmu oraz możliwości przywrócenia niezbędnej sprawności w drodze leczenia i rehabilitacji, a także
- możliwość wykonywania dotychczasowej pracy lub podjęcia innej pracy oraz celowość przekwalifikowania zawodowego, biorąc pod uwagę:
- rodzaj i charakter dotychczas wykonywanej pracy,
- poziom wykształcenia,
- wiek oraz
- predyspozycje psychofizyczne.
Przykładowo wypełnione fragmenty wywiadu zawodowego |
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.Zasilki.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|