CZAS TRWANIA PODRÓŻY SŁUŻBOWEJ
Każda podróż służbowa zaczyna się w kraju i niezależnie od jej dalszego przebiegu zawsze ma nieprzerwany charakter. Jej początkiem jest opuszczenie miejscowości rozpoczęcia podróży, czyli zasadniczo miejscowości, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub miejsce pracy pracownika (§ 6 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej - Dz. U. poz. 167, dalej rozporządzenie w sprawie podróży).
Pracodawca może jednak uznać za miejscowość rozpoczęcia podróży miejscowość pobytu stałego lub czasowego pracownika - co może wywrzeć wpływ na łączny czas trwania podróży (§ 6 ust. 2 rozporządzenia w sprawie podróży). Koniec podróży następuje z chwilą dotarcia do miejscowości zakończenia podróży, czyli miejscowości, w której znajduje się miejsce pracy lub - za zgodą pracodawcy miejscowości zamieszkania pracownika. Cały czas pomiędzy tak rozumianym rozpoczęciem i zakończeniem podróży służbowej stanowi czas tej podróży niezależnie od tego, w jaki sposób jest on wykorzystany przez pracownika.
Przykład |
Dyrektor handlowy zatrudniony w siedzibie pracodawcy w Warszawie został wysłany do kontrahenta ze Szczecina na ostatnie negocjacje w związku z zawieranym kontraktem. W podróż wyruszył spod siedziby pracodawcy służbowym autem w poniedziałek o 900, ale z uwagi na remonty i objazdy na miejsce dotarł dopiero o 1700. Negocjacje przesunęły się na wtorek i trwały do późnych godzin popołudniowych, więc pracownik spędził kolejną noc w Szczecinie i w drogę powrotną wyruszył dopiero w środę rano. Do firmy dotarł na 1600, więc jego podróż służbowa trwała 2 doby i 7 godzin.
Na rozliczenie podróży dyrektora nie ma wpływu fakt, iż faktyczna praca obejmuje zaledwie część tego okresu, gdyż do czasu trwania podróży wliczamy nie tylko przejazdy i czas faktycznej realizacji zadania służbowego, ale również przysługujące pracownikowi odpoczynki i czas wolny od pracy po wykonaniu zadania.
Uwaga! Nawet jeśli polecenie pracodawcy dotyczy odbycia podróży zagranicznej, w większości przypadków przed jej rozpoczęciem i po jej zakończeniu wystąpi odcinek podróży krajowej. Wyjątki od tej zasady mogą dotyczyć pracowników zatrudnionych w miejscowościach przygranicznych oraz rozpoczynających podróż zagraniczną z lotniska lub portu znajdującego się w obrębie ich stałego miejsca pracy.
Przykładowo pracownik zatrudniony w Gdańsku, wysłany w podróż do Oslo drogą lotniczą, z lotniska w Gdańsku, nie będzie przebywał w podróży krajowej, chyba że zamieszkuje poza wymienionym miastem, a pracodawca uzna, że rozpoczyna podróż w miejscowości pobytu. Podróże służbowe kierowców rozpoczynają się w momencie opuszczenia siedziby, filii lub np. bazy transportowej pracodawcy - niezależnie od umówionego obszaru pracy.
Ważne: Podróży służbowej kierowcy nie przerywa przejazd przez miejscowość, w której pracodawca prowadzi działalność. Nawet jeśli pracownik pojawia się w siedzibie pracodawcy w trakcie dniówki np. celem dokonania załadunku i kontynuowania dostaw do klientów, nie powoduje to zakończenia podróży służbowej i nie uzasadnia odrębnego ustalania czasu takich odcinków podróży. |
W stanowisku z 15 marca 2015 r. w sprawie podróży służbowej kierowcy (znak GNP-501/364-4560-3-1/15/PE-RP) Główny Inspektorat Pracy uznał, że przejazdy przez miejscowość prowadzenia działalności przez pracodawcę, podobnie jak załadunki i rozładunki dokonywane na jej obszarze nie przerywają podróży służbowej. Trwa ona od momentu pierwszego wyjazdu z siedziby lub odpowiednio filii czy oddziału pracodawcy, do momentu powrotu po zakończeniu zadań zaplanowanych na cały dzień. Ma to wpływ na prawo do świadczeń, gdyż podział podróży mieszczących się w ramach dniówki roboczej na części wykluczał prawo do diet.
Przykład |
Kierowca zatrudniony w przewozach podmiejskich na trasach powyżej 50 km obsługuje 2 kursy w godzinach przedpołudniowych i 3 kursy popołudniowe. Za każdym razem przejeżdża przez miejscowość, w której znajduje się siedziba pracodawcy, wysadzając i podejmując tam pasażerów. Przed wydaniem ww. stanowiska powszechnie przyjmowało się, że każdy przejazd przez tą miejscowość powoduje przerwanie podróży służbowej, więc kierowca odbywał wiele krótkich podróży, z których żadna nie rodziła prawa do diety. Obecnie prawo do tych świadczeń zależy od tego, czy łączny czas od rozpoczęcia do zakończenia zadania obejmuje co najmniej 8 godzin, gdyż krótsze podróże nie dają prawa do diet.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.RozliczenieDelegacji.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|