Szczegółowa treść umowy o pracę
Zawarcie umowy o pracę jest dwustronną czynnością prawną, do której dochodzi w wyniku rokowań prowadzonych przez pracodawcę i pracownika lub przez przyjęcie oferty jednej ze stron tego stosunku prawnego. Obydwa podmioty umowy o pracę mają pełną swobodę w zakresie jej nawiązania.
Umowę o pracę zawiera się na piśmie. Jeśli nie zawarto jej w wymaganej prawem formie, pracodawca ma obowiązek najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika potwierdzić na piśmie ustalenia co do rodzaju pracy i jej warunków (art. 29 § 2 K.p.). Po mającej nastąpić nowelizacji (patrz pkt 1) pracodawca będzie musiał potwierdzić te ustalenia przed podjęciem pracy przez pracownika. Jeżeli tego nie dokona, będzie zagrożony karą grzywny od 1.000 zł do 30.000 zł.
Sporządzając umowę o pracę, pracodawca może skorzystać ze wzoru umowy zamieszczonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia w sprawie dokumentacji pracowniczej. Zgodnie z przepisem § 2 tego rozporządzenia, pracodawca sporządza umowę o pracę w co najmniej dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden przekazuje pracownikowi, a drugi włącza do jego akt osobowych.
Dotyczy to również pisemnego potwierdzenia przez pracodawcę rodzaju umowy o pracę zawartej z pracownikiem i warunków umowy. Potwierdzenie to doręcza się pracownikowi za pisemnym potwierdzeniem odbioru.
Mimo swobody zawierania umów strony nie mogą całkowicie dowolnie ukształtować treści łączącego je stosunku pracy, co wynika z obowiązku przestrzegania szeregu norm prawa pracy, określających w sposób obligatoryjny niektóre ich prawa i obowiązki.
Ważne: Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy. |
Postanowienia umów mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy oraz naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy (art. 18 K.p.).
Treść umowy o pracę reguluje art. 29 K.p. Każda umowa o pracę określa: strony umowy, rodzaj umowy, datę jej zawarcia oraz warunki pracy i płacy, w szczególności:
- rodzaj pracy,
- miejsce wykonywania pracy,
- wynagrodzenie za pracę odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia,
- wymiar czasu pracy,
- termin rozpoczęcia pracy.
W przypadku zawarcia umowy o pracę na czas określony w celu lub przypadku wskazanym na str. 11-12, w jej treści określa się ten cel lub okoliczności tego przypadku, przez zamieszczenie informacji o obiektywnych przyczynach uzasadniających zawarcie takiej umowy. To pozwala następnie udokumentować, iż nie zalicza się ona do limitu umów terminowych.
Strony mogą uzupełnić określoną art. 29 K.p. treść umowy o pracę o inne postanowienia realizujące ich potrzeby, pamiętając przy tym o zakazie pogarszania sytuacji pracownika. Dopuszczalne są klauzule, w których pracownik zobowiązuje się do ochrony powierzonego mienia, przestrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa, zakazu konkurencji. Ilość postanowień umownych zależy od woli stron. Należy podkreślić, iż dokładne ustalenie w umowie o pracę wzajemnych zobowiązań zabezpiecza interesy obydwu stron umowy o pracę.
Poniżej i na kolejnych stronach omawiamy obligatoryjne elementy umowy o pracę.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyoPrace.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|