vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Obowiązki pracodawcy wynikające z RODO - Dodatek nr 17 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 18 (516) z dnia 10.09.2020

Sposoby informowania o prowadzeniu monitoringu

RODO nie poświęca wprawdzie osobnych regulacji monitoringowi, jednak generalnie w stosunku do obecnych reguł zaostrza zasady przetwarzania danych osobowych i zwiększa zakres informacji, jakie pracownik ma otrzymywać od pracodawcy (art. 13-14 RODO). Z tego powodu wewnątrzzakładowe postanowienia dotyczące tej metody obserwacji powinny być sprawdzone pod kątem kompatybilności z zasadami określonymi w art. 5 w związku z motywami 39-47, 58 i 60 preambuły RODO, tj.: zgodności z prawem, rzetelności i przejrzystości, ograniczenia celu, minimalizacji danych, prawidłowości, ograniczenia przechowywania danych, integralności i poufności oraz rozliczalności. Można zakładać, że wynik weryfikacji wymusi zmianę treści tych rozwiązań, w związku z czym konieczne będzie poinformowanie pracowników o nowym brzmieniu i uzyskaniu akceptacji, jeśli podstawą prawną monitoringu nie jest wykonanie obowiązku prawnego ciążącego na pracodawcy lub jego uzasadniony interes (art. 6 ust. 1 lit. a, c i f RODO). Tym bardziej będzie to niezbędne w razie rozpoczynania procedury monitorowania.

Przykład

Pracodawca stosuje monitoring w różnych postaciach od kilku lat. Kamery są zainstalowane w hali produkcyjnej w celu obserwacji przebiegu procesów produkcyjnych pod względem bezpieczeństwa i higieny pracy oraz w magazynach ze względu na ochronę przed kradzieżą. Z kolei pracownicy biurowi są monitorowani w zakresie połączeń telefonicznych, e-mailowych i internetowych z powodu kontroli wykorzystywania czasu pracy i dyscypliny kosztowej. Cały personel wie o tych sposobach nadzoru, ponieważ jest on unormowany w regulaminie pracy, z którym każdy z pracowników musiał się zapoznać i złożyć podpis potwierdzający ten fakt. W związku z wejściem w życie RODO, zapisy zostały zmodyfikowane i zyskały poniższe brzmienie, a każdy z pracowników otrzymał je do zapoznania się.

Monitoring na terenie zakładu pracy

1. Zgodnie z art. 5 oraz art. 6 ust. 1 lit. a, c i f rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych... (Dz. Urz. UE L 119/1 z 4.5.2016) oraz przepisami działu V o odpowiedzialności materialnej pracowników, działu szóstego o czasie pracy i działu dziesiątego o bezpieczeństwie i higienie pracy Kodeksu pracy, stosuje się monitoring:
1) wizyjny w pomieszczeniach produkcyjnych w celu kontroli procedur bezpieczeństwa i higieny pracy, a także w pomieszczeniach magazynowych w celu ochrony przed kradzieżami - polegający na nagrywaniu procesu produkcji oraz osób biorących w nim udział; kamery video są zainstalowane w każdym rogu pomieszczenia produkcyjnego i magazynowego, obejmując swoim zasięgiem łącznie całą przestrzeń poszczególnych pomieszczeń,
2) służbowych telefonów stacjonarnych i komórkowych w celu kontroli ich wykorzystywania dla potrzeb służbowych oraz przestrzegania dyscypliny kosztowej - polegający na przeglądaniu bilingów otrzymywanych od operatorów telefonicznych za każdy miniony miesiąc,
3) służbowych skrzynek e-mailowych oraz połączeń internetowych w celu kontroli wykorzystywania czasu pracy - polegający na przeglądaniu raportów aktywności pracownika na poszczególnych stronach internetowych.
2. Monitoring będzie prowadzony z poszanowaniem godności i dóbr osobistych pracowników, zgodnie z art. 111 K.p.
3. Materiały powstałe w trakcie monitoringu będą wykorzystane jedynie w celach wskazanych w ust. 1. Dostęp do materiałów z monitoringu będą miały wyłącznie osoby upoważnione do przetwarzania zawartych w nich danych. Każda z osób upoważnionych zachowuje w tajemnicy wiedzę wynikającą z tych materiałów.
4. Materiały z monitoringu będą przechowywane przez 30 dni, licząc od dnia ich wytworzenia (video) lub otrzymania (biling, raport aktywności), a po upływie tego okresu będą niszczone w sposób uniemożliwiający ich odtworzenie.
5. Pracownikowi, którego dane znajdują się w materiałach pozyskanych z monitoringu przysługuje prawo:
- dostępu do danych,
- sprostowania i usunięcia danych,
- ograniczenia przetwarzania,
- przenoszenia danych,
- wniesienia sprzeciwu.
6. Zasady opisane w ust. 1-5 obowiązują od 25 maja 2018 r.
 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.