vademecum kadrowego, składki ZUS, zasiłki, wynagrodzenia, urlopy, bhp
lupa
A A A

Obowiązki pracodawcy wynikające z RODO - Dodatek nr 17 do Ubezpieczeń i Prawa Pracy nr 18 (516) z dnia 10.09.2020

Ograniczenie ilości informacji w liście obecności

Rozporządzenie unijne narzuciło standardy przetwarzania danych dla całej Unii Europejskiej. Zostały w nim zawarte zasady, których nieprzestrzeganie grozi konsekwencjami. Reguły te warto stosować w każdym aspekcie działania pracodawcy, nawet jeżeli wydaje się to nadmierną ostrożnością. W związku z tym najbardziej właściwe jest ograniczanie przez administratora ilości danych wszędzie tam, gdzie jest to możliwe. Dotyczy to także list obecności.

Przepisy RODO nakazują, aby dane osobowe osób fizycznych były zbierane w sposób adekwatny, stosowny oraz ograniczony do tego, co niezbędne do celów, w których są przetwarzane, czyli zgodnie z zasadą minimalizacji danych. Trudno zatem byłoby obronić tezę, że informacja o:

  • urlopie wypoczynkowym,
     
  • przebywaniu na zwolnieniu lekarskim,
     
  • innej usprawiedliwionej nieobecności

powinna być umieszczona na liście obecności, do której mają dostęp inni zatrudnieni, choć niewykluczone, że zatrudniający mógłby być w stanie wykazać, że takie działanie jest usprawiedliwione.

Ważne: Pracownik ma prawo wymagać od pracodawcy aby na liście obecności nie podawał przyczyny absencji w pracy, zwłaszcza gdy dotyczy to informacji o zdrowiu pracownika zaliczanej do danych szczególnej kategorii (art. 9 RODO), których przetwarzanie wymaga ostrożniejszego niż zwykle postępowania.

Co do zasady zabronione jest przetwarzanie przez pracodawcę danych szczególnej kategorii. Wyjątkiem od tej reguły może być:

  • wyraźna zgoda osoby, której dane dotyczą (zgoda musi dotyczyć konkretnie wskazanych celów), 
     
  • obowiązek i wykonywanie szczególnych praw pracodawcy lub osoby, której dane dotyczą (wynikające z prawa pracy, zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej), 
     
  • ochrona żywotnych interesów osoby, której dane dotyczą, lub innej osoby fizycznej, zwłaszcza gdy osoba ta jest fizycznie lub prawnie niezdolna do wyrażenia zgody, 
     
  • przetwarzanie danych osobowych w sposób oczywisty upublicznionych przez osobę, której dotyczą, 
     
  • niezbędność wykorzystania danych do celów profilaktyki zdrowotnej lub medycyny pracy, do oceny zdolności pracownika do pracy, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego, leczenia lub zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej lub zabezpieczenia społecznego.

Powyższe nie oznacza, iż zatrudniający w ogóle powinien zrezygnować z prowadzenia listy obecności. Lista taka, prowadzona w postaci papierowej i sporządzona w granicach określonych prawem, a zatem bez dodatkowych oznaczeń typu "Ch", "U", wskazujących na powód nieobecności, a zawierająca jedynie imię i nazwisko pracownika, godziny wejścia i wyjścia (z uwzględnieniem ewentualnych wyjść prywatnych) oraz podpis jest dopuszczalna, a nawet może okazać się konieczna ze względów bezpieczeństwa, w tym np. bezpieczeństwa pożarowego. Stąd pracodawca ma usprawiedliwione powody, aby ją prowadzić.

Zgodnie z art. 2091 K.p., pracodawca jest obowiązany zapewnić środki do zwalczania pożarów i ewakuacji pracowników. W razie zaistnienia pożaru, wyznaczeni przez niego pracownicy (najczęściej kadra zarządzająca) powinni dopilnować, aby wszystkie zagrożone osoby opuściły budynek i stawiły się w określonym miejscu zbiórki. Osoba odpowiedzialna za ewakuację ma obowiązek ustalić, czy wszyscy pracownicy zdołali się ewakuować i na tej podstawie złożyć stosowny raport służbom ratunkowym. Zatem lista obecności może być wykorzystywana w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia pracowników i jest to wystarczający powód dla dopuszczalności jej prowadzenia. Dodatkowo fakt ten będzie wystarczającym usprawiedliwieniem dla umieszczenia w niej informacji o prywatnych wyjściach pracowników.

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.KodeksPracy.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
UMOWA O PRACĘ - druk, przykład. Wypowiedzenie (rozwiązanie) umowy o pracę.
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy
Przydatne linki
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.