Przetwarzanie przez pracodawcę danych o stanie zdrowia pracownika niepełnosprawnego
Zgodnie z art. 2b ustawy o rehabilitacji, pracodawca przetwarza dane osobowe, w tym dane o stanie zdrowia osób:
- pozostających z nim w stosunku pracy oraz niepracujących byłych pracowników,
- niepełnosprawnych wykonujących pracę nakładczą,
- uczestniczących w procesie rekrutacji, odbywających szkolenie, staż, przygotowanie zawodowe albo praktyki zawodowe lub absolwenckie,
- należących do grup wymienionych w art. 5 załącznika nr 1 do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. WE L 214 z 09.08.2008, str. 3, z późn. zm.) oraz do rozporządzenia Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz. Urz. UE L 187 z 26.06.2014, str. 1, z późn. zm.), dalej zwanego rozporządzeniem nr 651/2014,
- będących członkami rodzin pracowników i niepracujących byłych pracowników,
- o których mowa w art. 21 ust. 2c ustawy o rehabilitacji, i osób korzystających z usług jednostek organizacyjnych, o których mowa w art. 21 ust. 2e pkt 3 tej ustawy dla celów określonych w ustawie o rehabilitacji.
Ważne: Przedstawienie pracodawcy dokumentów potwierdzających dane osobowe o stanie zdrowia jest dobrowolne. |
W celu realizacji zadań, o których mowa w art. 25a, art. 25c, art. 25d i art. 26a-26c ustawy o rehabilitacji, działania mogą być podejmowane w oparciu o zautomatyzowane przetwarzanie danych. Przetwarzanie to może obejmować dane osobowe o stanie zdrowia. W tych przypadkach administrator danych zapewnia odpowiednie środki służące ochronie interesu lub podstawowych praw, wolności i prawnie uzasadnionych interesów osoby, której dane dotyczą, w tym w szczególności zapewnia tej osobie prawo do uzyskania interwencji ludzkiej, prawo do wyrażenia własnego stanowiska oraz zakwestionowania decyzji podjętej w sposób zautomatyzowany.
Zabezpieczenia przetwarzania danych osobowych przez podmioty i osoby realizujące zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji polegają co najmniej na:
- dopuszczeniu do przetwarzania danych osobowych wyłącznie osób posiadających pisemne upoważnienie wydane przez administratora danych,
- pisemnym zobowiązaniu osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych do zachowania ich w poufności.
Pracodawcy, o których mowa wyżej, podmioty i osoby realizujące zadania wynikające z ustawy o rehabilitacji przechowują dane osobowe wyłącznie przez okres nie dłuższy niż jest to niezbędne i w zakresie koniecznym do realizacji celów przetwarzania danych osobowych oraz dokonują przeglądu przydatności przetwarzania danych osobowych nie rzadziej niż co 5 lat. Przy czym okres przechowywania danych przetwarzanych przez podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy o rehabilitacji, wynosi 50 lat.
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyoPrace.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
20.11.2024 (środa)
16.12.2024 (poniedziałek)
DRUKI
Darmowe druki aktywne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE - Prawo pracy
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|